Recenze: Sally Greenová – Zloději dýmu

Kniha Zloději dýmu je další dílem autorky Sally Greenové, která může být českému čtenáři známá svou knižní sérií Half Bad. Její nové dílo zavede čtenáře do fantasy světa, kde se loví démoni a dým, který z nich po jejich smrti uniká, se požívá jako droga. Ale jedná se vážně pouze o drogu? Nebo má i jiné účinky, kvůli kterým se vyplatí rozpoutat válku?

knihaTash je lovkyní démonů žijící ze dne na den. Brigantská princezna Catherine má naopak naplánovanou budoucnost – opustí svou zem a vydá se do Pitorie, kde se provdá za korunního prince. Ambrose je princeznin oddaný strážce. March, jeden z mála přeživších Abansků, je pouhým otrokem obsluhujícím svého pána. Edyonovi znepříjemňuje život jeho nemanželský původ, čas si vylepšuje drobnými krádežemi. V brzké době se jim všem velice zkomplikuje život.

Čtenář sleduje příběh psaný v er-formě z pohledu pěti postav. Na začátku knihy převažují popisné části. Po úvodním představení údělů postav jsou v textu více uplatněny dialogy. Hrdinové se striktně nestřídají ve vyprávění, nýbrž poskytují svůj pohled na věc, když příběh vyžaduje. Každý má odlišný charakter, v průběhu knihy se vyvíjejí a mění své názory a hodnoty. Edyon by se dal označit za změkčilého, zatímco třináctiletá Tash je drzá a nebojácná. Věk, vzdělání, vzhled, původ, ale i postavení je odlišuje. Rozdílná společenská vrstva je patrná i v jednotlivých kapitolách. Zatímco Tash mluví nespisovně a kleje, Catherine mluví kultivovaně. Překladatelce Janě Jašové se povedlo přenést rozdílné zázemí hrdinů do českého překladu.

Příběh Zlodějů dýmu je propracovaný. Greenová představuje v textu i kulturní odlišnosti a hodnoty různých národů. V Brigantsku muži vyznávají klání dřevci a lov, naproti tomu dokazují muži v Pitorii svou obratnost a sílu tancem. Dalším z pitorijských zvyků je vyjádření své příslušnosti ke konkrétnímu vůdci tím, že si obarví vlasy podle jeho barvy.

Jak už bylo dříve zmíněno, vyskytují se v příběhu také démoni. K nalezení jsou jen v určité oblasti a ze svého světa přicházejí na lidský lovit potravu. V tomto fantasy jsou podobní lidem:

Tash rozeznala trup, paži, hlavu. Lidské tvary nelidské stvůry. Hladkou pokožku a výrazné svaly, pleť žíhanou purpurově, rudě a oranžově. Všechno dlouhé a úzké. Démon vypadal mladě, jako dospívající kluk, samá ruka samá noha. (Str. 18).

Démon zvedl hlavu a pomalu jí pohlédl do obličeje. Pohnul jednou nohou, ohnul ji v koleni a protáhl vzhůru. Navzdory vetřelkyni se choval naprosto uvolněně. Oči měl purpurové. […]
Uši jí zaplnil řinčivý zvuk, když se démon s purpurovými ústy dokořán vymrštil vpřed. To už ale vyrazila taky, zabořila bodce do země a ve vzduchu se otočila skokem, který ji přenesl ze světa démonů k okraji prolákliny, zpátky do světa lidí.
Pak se dala do běhu. (Str. 19).

Tash je při své práci často v ohrožení života. Ovšem každá z postav svým způsobem riskuje. Ať už se jedná o kradení cetek, anebo vrhání zamilovaných pohledů na princeznu. Svět v tomto příběhu dokáže být krutý a plný násilí, hlavně kvůli lidem. Stačí mít dostatečnou moc a nic není problém, i kdyby se měl dalším osobám zničit život. Poprava se tak může stát osvědčeným trestem:

Lady Anne za běžných okolností považovali za krasavici, ale dnešek měl k běžným dnům daleko. Teď byla bolestně vyhublá, bledá, za chůze ji podpírali dva strážní. Nejvíce ale přitahovala pozornost její ústa: z horního rtu ke spodnímu je křižovala černá klikatá čára silné niti, bradu a krev pokrývala zaschlá krev. Jazyk už jí vyřízli. (Str. 31).

Místo se najde ovšem i pro lásku, a to nejen muže k ženě, ale i muže k muži. Autorka neumístila homosexualitu pouze jako fakt, ale pracuje s tímto tématem. Láska mladíka ke stejnému pohlaví ovlivňuje chování spolucestovatelů k sobě navzájem.

Velký prostor získávají právě mezilidské vztahy. Do osudu všech postav se promítají jejich rodinné vazby. Rodiče prodali svou dceru Tash, ta našla nový smysl života a domov u lovce démonů Gravella. A ať je hromotluk, jaký je, pojí ho s dívkou silná náklonnost. Vztah princezny Catherine s jejím otcem králem Aloysiem je naproti tomu velice komplikovaný a napjatý. Gravell je tak Tash lepším otcem, než Catherine její pokrevní královský rodič.

Démoni jsou v tomto díle důležitým prvkem, nicméně se hlavně jedná o mocenské intriky. Kniha je přirovnávaná ke Hře o trůny a je pravda, že jedna část příběhu na tuto sérii silně upomíná. Nicméně si Zloději dýmu kráčí svou vlastní cestou. Na stránkách je postupně vybudován ústřední konflikt a odhalena motivace hlavní záporné postavy. Pokud by čtenáře zajímalo, proč bylo vybráno konkrétně těchto pět hrdinů, tak se ke konci dočká vysvětlení. Jedná se o zdařilé fantasy, kde rychle dochází k násilným činům a náhlým změnám situace. Na posledních stránkách je naznačeno, o čem bude další díl. S radostí se nechám překvapit, jakými cestami se postavy vydají, aby dosáhly svých cílů.

Zloději dýmu
Autor Sally Greenová
Překlad Jana Jašová