Recenze: Amie Kaufmanová, Jay Kristoff – Obsidio

5

Obsidio je třetím dílem fenomenálně zpracované vesmírné sci-fi série. Kniha v žánru young adult přináší dramatické a napínavé rozuzlení invaze na planetě Kerenza, které vrcholí závěrečným střetnutím sil, při kterém bude ukončen sedm měsíců běsnící teror, plný surovostí a porušování lidských práv.

Obsidio napsala schopná autorská dvojice žijící v Austrálii, která se potkala díky daňovým zákonům. Amy Kaufmanová napsala trilogii Starbound. Jayovi Kristoffovi nedávno u nakladatelství Cooboo vyšel první díl skvělé temné trilogie Nikdy noc, vyprávějící o schopné vražedkyni odhodlané se pomstít. Pokud jste si autora oblíbili, jistě vás potěší, že zavítá na další ročník Humbookfestu, tedy knižního festivalu, který se letos bude konat 5. 10. v Kongresovém centru v Praze.

Okupovaná Kerenza je dosud plná vojáků BeiTechu, kteří tvrdě koordinují práci zbylých vystrašených místních lidí. Už zbývá posledních pár směn a nepřátelská vojska budou moci zprovoznit plavidlo a odletět. Odboj tuší, že poté, co dokončí práci, nebudou nadále užiteční. BeiTech chce za každou cenu skrýt pravdu a zlikvidovat svědky. Mají moc, vojáky i techniku – odboj je ve velké nevýhodě. Ve vesmíru se navíc ještě pohybují přeživší z evakuačních lodí, kteří jsou stejně jako jejich mateřská planeta v ohrožení. V téhle nebezpečné době na sebe nečekaně narazí bývalí partneři Asha, která je nyní sestřičkou na Kerenze, a Rhys, voják BeiTechu. Toto setkání nečekaně zamíchá rozdanými kartami.

V průběhu série postupně nacházíme střípky informací a skládáme dohromady celý příběh. Kniha je koncipována jako složka obsahující nejrůznější důkazy, které osvětlují, co se vlastně odehrálo. Dílo je zaplněné textem, ale i obrázky, nejrůznějšími grafy, tabulkami, ornamenty, zprávami, deníkovými zápisky, přepisy hlášení, technickými zprávami, datovými záznamy, nákresy lodí, obrazci nebo třeba emaily. Každá strana je jiná a svá. Shledáváme se se starými protagonisty, ale poznáváme i nové hrdiny a překážky. Dochází k opětovným setkáním, ale i k velkým ztrátám.

Kniha má přes šest set stran, ale díky poutavosti a čtivosti je přečtená velice rychle. Autorská dvojice společně vytvořila něco nesmírně originálního a napínavého. Ani jeden z dílů neobsahoval vycpávkové scény, všechny části byly nabité akcí a adrenalinem. Knize kromě několika chyb v textu nemohu nic vytknout, od perfektní obálky přes nepřekonatelné zpracování až po dramatický děj, který ukazuje, jak nesmírně zničující může válka být.

Autoři se nebáli použít téma genocidy, sepsali záznam o tvrdé pouti jedné okupované planety a nevyhnuli se ani masovým hrobům. V Obsidiu se umírá v tisících a čtenáři budou bez dechu zarytě číst o svých oblíbených hrdinech, kteří se ocitají v nejednom nebezpečí. Dílo bez příkras poukazuje na opakující se chyby společnosti, na druhou stranu veškerá vulgární slova jsou v textu začerněna.

Kniha kromě napětí nabízí válečnou strategii, vesmírné cestování, černé díry, nové technologie nebo třeba hackery či umělou inteligenci.

Obsidio zaujme nejen mladé fanoušky sci-fi, ale má co nabídnout i romantikům, bitevním nadšencům, milovníkům dramat či nových technologií. Tahle velkolepá trilogie má vše, co by měla správná série mít. Jde o zdařilý počin na poli young adult literatury.

Ukázka:
Copak jsi nevěděl, Rhysi?“ pobídne ho ona klidně a pomalu dojde blíž. „Hmmm?“
„Nevěděl jsem…“ „Nevěděl jsi, že nás tady mučej, co? Že nás zavíraj do klecí, aby ostatní víc makali? Že nás zmáčkli tak děsně, až leda komu připadá lepší spát s nějakým vrahem, než spát s
prázdným břichem?“ Najednou mluví hlasitěji, jde pořád blíž a místo mrazu cítí spíš vztek. „Nebo jsi nevěděl, že s náma zacházejí jako s divokou zvěří? Že nás vražděj jako ovce?  Že nás tu z osmnácti tisíc zbyly tak tři? To jsi nevěděl?“

„Nevěděl,“ vydechne Lindstrom a už i jemu se do hlasu vkrádá vztek. „Potřetí ti říkám, od příletu jsem dělal na Magellanu. Jsem jenom ucho, nic mi neříkají. Myslíš si, že se nám tam na orbitě se vším svěřovali?  Sakra, já neměl ani páru, co se tady dole děje, dokud jsem to neviděl.“ (Str. 160).

Obsidio
Autor Amie Kaufmanová, Jay Kristoff
Překlad Richard Podaný