Recenze: Giovanna Fletcher, Tom Fletcher – Dcera života

5

Leckdo poslední dobou tvrdí, že nejlepší časy dystopických knih pro mládež už jsou dávno pryč. Novinka Dcera života z pera Giovanny a Toma Fletcherových je tu proto, aby všechny přesvědčila o opaku. Po dlouhé době jsme se konečně dočkali zajímavého postapokalyptického příběhu spadajícího do kategorie Young Adult, který by člověk mohl směle přirovnat k mladší sestřičce Příběhu služebnice.

dcera-zivotaUž padesát let se na celé planetě Zemi nenarodila jediná holčička a lidstvo pomalu ale jistě ztrácí naději na budoucnost. Eva je poslední dívkou, která přišla na svět, a ve svých šestnácti letech také jediná plodná žena na světě. Vyrůstá pod přísným dohledem Matek v dómu, kde je vedena ke splnění svého poslání, musí se stát pokračovatelkou lidského druhu. Všechno v Evině životě směřuje k plánovanému těhotenství. Co když se ale dívka začne domáhat pravd, které jí všichni kolem upírají?

Děj knihy ale sledujeme nejen z pohledu poslední dívky na světě. Pro Evu vědci kromě dokonalého jídelníčku a volnočasových aktivit vymysleli i holografickou společnici Holly. Tu prostřednictvím technologie tzv. odrazů ovládá několik speciálně cvičených pilotů. A jedním z nich je právě i druhý protagonista knihy Bram. S Evou prostřednictvím Holly vyrůstal od svých čtyř let a je jí oddaný jako nikdo jiný. Být synem důležitého vynálezce přináší jisté výhody a Bramovi dlouho prochází drobné přestupky… až se najednou něco zvrtne. Setkají se naši dva hrdinové někdy i ve skutečnosti? A podaří se jim odhalit, kolik pravdy vlastně vězí ve všech vědeckých poznatcích, jež mají denně na talíři?

Oba dobře víme, že nikdy nevyhraju cenu otce roku. Přestože v dnešní době není zrovna vysoká konkurence,“ řekne.
To je výmluva nebo omluva?“ zeptám se.
Ani jedno. Je to konstatování.“ (Str. 180).

Manželům Fletcherovým se podařilo výborně kombinovat dva úhly pohledu. Giovanna se zaměřila na Evu, Tom se naopak věnoval kapitolám Brama. Díky tomu nepůsobí obě postavy stejně – jinak přemýšlí, vypráví a mají trochu jinou slovní zásobu. Právě v Dceři života je různorodost charakterů opravdu důležitá, pomáhá čtenáři odkrývat nepravdy a tajemství zkorumpovaného hroutícího se světa budoucnosti. Prostřednictvím Evy i Brama se seznamujeme s oficiální verzí historie i současného stavu světa, nakonec ale autoři odhalují i střípky reality, až se zatmavené sklo okenních tabulek postupně rozdrolí a hlavní postavy čelí kruté realitě.

Za největší přednost tohoto příběhu lze jednoznačně považovat jeho tempo. Ačkoli se jedná o první díl plánované trilogie, autorskému duu se daří omezit sáhodlouhé popisy prostředí a vysvětlivky k fungování světa na minimum. Čtenář většinu informací absorbuje prostřednictvím děje nebo jejich zpochybňováním v hlavách Evy a Brama. Oba dva jsou na svůj věk velmi vyspělí, ale zároveň vedeni přímou cestou k jedinému cíli, takže je pro čtenáře opravdu zajímavé sledovat jejich cestu. Ke konci se navíc napětí stupňuje a odložit knihu z ruky se stává nadlidským úkolem.

A co bude teď?“ přeruší ticho Tlouštík.
Teď změníme budoucnost,“ odpovím. (Str. 279).

Dcera života pravděpodobně nenadchne žádného zarytého čtenáře dystopií pro mládež (i když s patřičně nízkými očekáváními se může podařit i to). Doporučit ji však jednoznačně lze všem, kdo si rádi udělají menší exkurzi do tohoto žánru. Dotýká se totiž i důležitých témat, která mezi dystopiemi často zůstávají zapomenuta nebo se považují za tabu. Na své si zde přijdou milovníci Příběhu služebnice Margaret Atwood nebo Napětí Naomi Alderman. Autoři se totiž v rámci napínavého děje stíhají věnovat i motivu ženství a role, která je s ním v době vymírání lidstva spojená. Eva vnímá své pohlaví jako zodpovědnost a domnívá se, že je její povinností zhostit se pokračování lidské rasy. Jak se vyrovná se zjištěním, že existuje i něco jako láska, zjistíte právě na stránkách této knihy.

Dcera života
Autor Giovanna Fletcher, Tom Fletcher
Překlad Nikola Jurníková