Recenze: Alena Blanářová – Slzy od smíchu

Slzy od smíchu vypráví příběh na první pohled docela obyčejného moravského děvčete, které se rozhodlo pokořit hranice běžných dní a jít za svými sny i přes často spletité životní cesty, které vedou k jejich splnění. Malá Anežka se vzepřela dobrým radám své maminky a babičky a z poslušného děvčete se stala ženou, která dokáže zvládnout naprosto cokoliv. Třeba se stát úspěšnou ředitelkou banky, majitelkou svatebního salonu nebo nadšenou chovatelkou nejrůznějších zvířat, porodní bábou jedenácti roztomilých štěňat a matkou dvou malých dětí.

knihaJak již bylo zmíněno, hlavní postavou příběhu je Anežka, která čtenáře seznamuje se svým dětstvím na jižní Moravě a Valašsku, útrapami v období dospívání, hledáním vysněného zaměstnání a životem jedné obyčejné rodiny se dvěma velkými psy, štěňaty a dětmi na vesnici.

Autorkou tohoto románu je moravská spisovatelka Alena Blanářová, jejíž tvorbu doposud mohli okusit jen účastníci nejrůznějších literárních soutěží v Čechách a na Moravě, Slzy od smíchu jsou její úspěšnou prvotinou. Slzy od smíchu vydalo na jaře roku 2019 nakladatelství Fragment.

Slzy od smíchu je autobiografický román, který humoristickým způsobem líčí život jedné na první pohled zcela obyčejné rodiny a jejích přátel. V knize lze nalézt řadu míst, kde se škodolibá část čtenářovy duše pobaví nad úskalími a nehodami, které hlavní hrdinku a její blízké potkávají, ale zároveň je zde řada pasáží, jež přinášejí zamyšlení nad životními hodnotami.

Příběh je napsán velice čtivým způsobem, který dokáže čtenáře ponořit do příběhu a upoutat jeho pozornost. Zároveň je v knize použitý poměrně jednoduchý způsob vyprávění, který mnohdy připomínal slohovou práci ze školních lavic, než autobiografický, propracovaný román od vyzrálé ženy.

I přes jisté výtky ke kvalitě vyprávění však lze knihu jen vřele doporučit, protože se v ní najde snad každý. V každém čtenáři se jistě nalézá malý škodolibý diblík, který se rád od srdce zasměje “neštěstí” druhých, ať už se jedná o dům, jenž prostě nejde uklidit, nebo o zážitky s nepořádnými, ale o to láskyplnějšími chlupatými společníky. Zároveň je příběh zářným důkazem, že pokud sebereme odvahu, dokážeme mít život plný splněných snů a přání.

Slzy od smíchu lze vřele doporučit čtenářům i čtenářkám, kteří mají rádi české humoristické příběhy, v nichž se mohou zasmát nad útrapami druhých, a zároveň také těm, jež mají kolem sebe chlupaté kamarády a dokáží plně pochopit třeba předem prohraný boj se špinavou podlahou.

Knihu lze také doporučit pro lenošivé a odpočinkové letní odpoledne, protože příběh naprosto nevyžaduje čtenářovu pozornost.

Slzy od smíchu hodnotím 50%, jedná se o vtipný a zajímavý příběh, který stojí za přečtení, ale přesto má své znatelné nedostatky, především ve slohové úrovni vyprávění.

Název:     Slzy od smíchu