Recenze: Jodi Picoultová – Záblesk života

5

Jodi Picoultová ve svých románech ráda zpracovává náročná témata. Její knihy se odvíjejí od nějakého trestného činu, ale to kontroverzní na nich není zločin. To spíše postavy, kterých se trestný čin dotýká. Spáchal vraždu autistický chlapec? Má nezletilá dívka právo odmítnout pomoc své nemocné sestře? Zemřelo dítě rasistů kvůli zanedbání péče od afroamerické zdravotní sestry? Odpovědi se dozvíte v knihách Nejsem jako vy, Je to i můj život a Velké maličkosti. Nový román Jodi Picoultové se jmenuje Záblesk života a řeší problematiku potratů na bigotním Jihu Spojených států.

zablesk-zivotaPotratové kliniky to v zemích Konfederace nemají snadné. Musejí splňovat mnohdy nesmyslné podmínky, které se ani okrajově netýkají zdravotnictví a zcela zjevně mají jen klást překážky ženám, které se rozhodly dobrovolně ukončit těhotenství. Kvůli těmto restrikcím je klinik málo, a jako by to nestačilo, ještě tu jsou zdravotnická omezení a protipotratoví aktivisté. Ti jsou velmi aktivní a neústupní. Postávají před klinikami a vyhrožují ženám peklem, zcela nepokrytě je odsuzují a ponižují. Přitom je těmto aktivistům jedno, zda jde daná žena na potrat ze zdravotních, finančních nebo osobních důvodů. Vlastně je jim jedno, zda jde žena na potrat nebo pro recept na antikoncepci. I antikoncepce totiž leží těmto aktivistům v žaludku.

A takováto klinika je dějištěm nového příběhu Jodi Picoultové. Muž, jehož dcera byla na klinice na konzultaci, se rozhodl pomstít všem, kdo ho „připravili o vnouče“. Hlavních hrdinů je v knize ale více. Kromě střelce je tu i lékař, který věří v Boha, a proto pomáhá ženám s ukončením nechtěného těhotenství. Je tu aktivistka, která je zásadně proti potratům, nebo žena, která potrat právě podstoupila. Skupinu uzavřenou na klinice a ohrožovanou střelcem doplňuje mladá dívka, která si za podpory své tety přišla pro recept na antikoncepci, a starší žena, která si chce vyzvednout výsledky vyšetření. Posledním hrdinou románu je policejní vyjednavač a shodou okolností i otec mladé dívky uvězněné na klinice.

Kromě kontroverzního tématu Picoultová svůj nový román ozvláštňuje i způsobem vyprávění. Příběh je rozdělen na kapitoly, přičemž je vyprávěn pozpátku. První kapitola čtenáře seznámí s tím, jak případ střelce na klinice dopadl, další kapitola se odehrává o hodinu dříve, třetí kapitola o dvě hodiny dříve a tak dále až do doby, kdy se na kliniku všichni teprve chystají. Je to takový literární Columbo. Stejně jako detektivní seriál s tímto slavným poručíkem je i Záblesk života i přes znalost konce zajímavý.

Díky tomu, že se nemusíte trápit s tím, kdo přežil a kdo ne, můžete se plně soustředit na morální dramata a argumenty zastánců a odpůrců potratů. Jak už je u Picoultové zvykem, nenadržuje ani jedné straně a argumenty jsou vyvážené a hodnověrné. Ať už jste pro potraty, nebo proti, popř. někde na půl cesty mezi tímto krajním řešením nechtěného těhotenství, určitě v románu nastane chvíle, která vás donutí zamyslet se nad tím, zda druhá strana nemá pravdu.

Pro nás, obyvatele země, kde je potrat poměrně lehce přístupný, a to jak z medicínského, tak finančního nebo morálního hlediska, je fascinující a místy až děsivé, jak komplikovaný a traumatizující může být takovýto zdravotní zákrok v zemi, která se považuje za svobodnou a demokratickou. Jodi Picoultová umí skvěle vykreslit charaktery svých postav a nedrží se zažitých klišé – můžeme tak soucítit se střelcem. A nebo lékař, který je praktikující katolík, může pronášet nejfeminističtější proslovy.

I když je od počátku jasné, jak příběh dopadl, nebyla by to Jodi Picoultová, aby nás v epilogu nepřekvapila odhalením nečekaného tajemství. Navíc je na konci knihy kromě obligátního poděkování i závěr, který osvětluje, na jaké straně potratové problematiky je sama autorka, a podrobněji neamerické čtenáře seznamuje se zákony své země a s rozsudky na téma potraty.

Ať jste věřili, že je fetus lidská bytost nebo ne, nebylo sporu o tom, že lidskou bytostí je dospělá žena. I když jste na zárodek kladli morální hodnotu, nemohli jste mu dát práva, pokud byste je zároveň upírali ženě, která tentýž zárodek nosí. Možná ta otázka nezněla, kdy se ze zárodku stává člověk, ale měla znít: Kdy přestává být lidskou bytostí žena? (PICOULTOVÁ, Jodi, 2019. Záblesk života. Praha: Ikar, s. 291. ISBN: 978-80-249-4010-6.)

Záblesk života
Autor Jodi Picoultová
Překlad Alexandra Fraisová