Recenze: Barbara Erskinová – Strom duchů

Barbara Erskinová je známá a také velmi oblíbená autorka. Její příběhy mají mnoho vrstev a často minimálně dvě časové roviny, ve kterých se odehrávají. Nejinak je tomu v případě její nejnovější knihy vydané v Česku pod názvem Strom duchů. I zde se setkáváme se dvěma časovými liniemi a kromě žijících postav i s nějakými těmi duchy. Dobro a zlo svádí souboj, který neutlumila ani dlouhá staletí.

knihaHlavní hrdinkou nové knihy je Ruth. Mladá žena, která se čerstvě rozvedla po několika letech bezdětného manželství. Ve stejné době po těžké nemoci zemřel její otec. Ruth se vrací do rodného domu, kde na ni dýchá historie, smutek a nesoulad rodičů. A navíc tam na ni čeká neznámý muž – Timothy, který tvrdí, že je nevlastním synem jejího otce a že za to, že se o něj v posledních měsících staral, mu otec všechno odkázal. Ruth je rozhořčená a přesvědčená, že Timothy je podvodník. Je to pravda?

Ruth obávající se nečekaného dědice odchází z otcova domu, aby se uchýlila k příteli žijícímu ve Starém mlýně. S sebou si bere i počítač, poznámky a některé dokumenty patřící její matce, která zemřela už před lety. Mezi jinými jsou mezi těmito věcmi i knihy o duchovnu a také dopisy jejího předka – Thomase Erskina, jenž býval významným právníkem, řečníkem a politikem.

V druhé časové linii poznáváme právě zmíněného Thomase a jeho život od dětství až po stáří. Nejvýznačnější částí je jeho kariérní vzestup, během něhož mj. najde životní lásku, rodinu a přátele, ale také úhlavního nepřítele, kterého zpočátku hodně podcení. Tehdy totiž ještě netuší, že jejich spor překlene dlouhé roky a ohrozí ženu žijící ve 21. století.

Erskinová opět prokázala, že je královnou mysteriózní literatury. Její knihy nejsou pro každého. Vyžadují dostatek času a klidu, stejně tak soustředění. Prolínání časových rovin není úplně jednoduché sledovat, čtenář si nejprve musí zvyknout a naučit se znát jednotlivé postavy. V některých knihách autorka časy odděluje graficky nebo nadpisem. Ve Stromu duchů však míchá vše dohromady. Vyjma dopisů Thomase Erskina, kterými promlouvá ke čtenáři a částečně i k Ruth, je příběh psán souvisle a různé doby jsou od sebe odděleny jen vynechanou linkou a novým odstavcem. Naštěstí v příběhu nevystupuje příliš jmen, a když se čtenář naučí, kdo je kdo, přestane se ztrácet a tápat.

Současná linka s Ruth, Timothym a dalšími postavami mě bavila o něco více. Byla dynamická, napínavá, a když se tu a tam zjevovali duchové, cítila jsem v zádech lehký mráz. Tohle prostě Erskinová umí! Navíc oceňuji, že její postavy reagují na duchy zcela přirozeně a zpočátku jim nevěnují pozornost nebo jim nevěří. Příběh tak působí reálněji, než kdyby postavy okamžitě přijaly, že se mezi nimi duchové pohybují a že je to normální.

Dějová linka kolem Thomase Erskina už mě bavila o něco méně. Možná to bylo tím, že se jednalo o příběh muže, a ne ženy, který by mi byl asi bližší. Také se odehrával v období, které mi není příliš sympatické, a spory mezi Toryi a Whigy mě nikdy moc nezajímaly. Zkrátka politiku nemusím. Autorka však dokázala napětí a dobrodružství přenést i do této části knihy.

Celkově hodnotím Strom duchů jako velmi zdařilý román a řadím ho mezi jeden z nejlepších od této autorky. Doporučuji ho hlavně náročnějším čtenářům, kteří nechtějí číst prvoplánové příběhy a mají rádi střídání časových rovin.

Strom duchů
Autor Barbara Erskinová
Překlad Eva Křístková