Recenze: Amy Meyerson – Sejdeme se v knihkupectví

Pojďme se společně podívat, co se může skrývat za zdmi malého bankrotujícího knihkupectví kdesi na západě Spojených států. Možná byste si řekli, že tam objevíme pouze myši či další nepořádek, ale věřte či nevěřte, uvnitř Prosperova knihkupectví naleznete slasti i strasti lásky v nejrůznějších podobách a také rodinné tajemství, které všem aktérům našeho příběhu pořádně zamotá hlavu.

knihaSejdeme se v knihkupectví vypráví příběh mladé ženy Mirandy, jejíž milovaný strýček vlastnil poněkud netradiční knihkupectví. Ten také pro svou neteř vymýšlel dobrodružné bojové hry a šifrovačky. Miranda strýčka neviděla od hádky mezi ním a její matkou, jež se odehrála v den jejích dvanáctých narozenin. Hlavní část příběhu se odehrává o šestnáct let později, kdy strýček odkáže Mirandě své knihkupectví a s ním i nápovědy k odhalení rodinného tajemství...

Autorkou knihy je americká spisovatelka Amy Meyerson, přičemž Sejdeme se v knihkupectví je její prvotinou. Román v českém překladu Heleny Šváchové vydalo na podzim roku 2019 nakladatelství Motto. Fanoušci této knihy se pak mohou zcela jistě těšit na autorčin další příběh s názvem The Imperfects, jenž by měl být v její domovině vydán v květnu tohoto roku.

Sejdeme se v knihkupectví je klasickým zástupcem románů pro ženy, který příliš ničím nepřekvapí, ale zároveň čtenáři poskytnou potřebnou dávku odpočinku. V knize nechybí romantika, nedorozumění a potlačovaná náklonnost mezi hlavní hrdinkou a sličným knihkupcem, rovněž rodinné tajemství, intriky a hluboká duševní zranění, která již nemohou být vyléčena.

Román značně mate svou obálkou, která předpovídá romantický příběh z prostředí knihkupectví, třeba ve stylu románů Knihkupectví u osamělých srdcí od Amy Darling nebo Pojízdný krámek snů od spisovatelky Jenny Colgan.

Sejdeme se v knihkupectví je sice odpočinkovým romantickým příběhem, ale prostředí a práce v knihkupectví se zde objevuje spíše okrajově – většina knihy se totiž odehrává mimo obchod. Ústředním tématem jsou spletité a citlivé rodinné vztahy, hledání sebe sama či svého místa ve světě a také následky, které může přinést jedno tajemství, nemoc, či dokonce smrt v rodině.

Zároveň se v knize objevuje zmínka či doporučení řady klasických i novodobých literárních děl, z nichž se některé stávají dokonce průvodci a vypravěči celého příběhu Mirandiny rodiny. Je zde zmiňována např. Bouře od Williama Shakespeara, Jane Eyerová od Charlotte Brönteové, Hrozny hněvu od Johna Steinbecka nebo Most do země Terabithia od Katherine Paterson.

Slabou stránkou či nevýhodou románu je, že je napsána jednoduchým, nepříliš svižným způsobem, takže se příběh v některých pasážích táhne. Kromě toho i odhalování rodinného tajemství je sice zajímavé a přenese čtenáře do netradičních kulis, na druhou stranu by knize neuškodilo, kdyby byly některé pasáže zkráceny nebo pospojovány, aby příběh rychleji ubíhal.

Za zmínku jistě stojí neodolatelná obálka symbolizující množství příběhů a knížek, které v románu vystupují. Autorkou této zdařilé grafické podoby je Natálie Pecková. Zajímavostí může být změna názvu knihy pro účely českého vydání – kniha původně vyšla pod názvem The Bookshop of Yesterday, tedy Včerejší knihkupectví. Těžko říci, který z těchto názvů příběh vystihuje více.

Román Sejdeme se v knihkupectví bych vřele doporučila všem romantickým duším, které si chtějí odpočinout u rodinného příběhu s tajemstvím. Knihu bych naopak nedoporučila čtenářům, kteří se chtějí dobrat k pointě opravdu až na posledních stránkách, protože ti všímavější dozajista odhalí, „že je vrahem zahradník“, již po několika úvodních kapitolách...

Sejdeme se v knihkupectví hodnotím 90 %.

Sejdeme se v knihkupectví
Autor Amy Meyerson