Recenze: Lucie Hlavinková – Kdo šije u Podolské?

Hana Podolská, to je synonymum pro luxus a českou vysokou krejčovinu. Kdo u ní za první republiky nešil, jako kdyby nežil. Konec druhé světové války znamenal naději na návrat do starých kolejí, kterou ale brzy spálil únorový mráz. Lucie Hlavinková se se svým románem Kdo šije u Podolské? vrací do věhlasného krejčovského salonu v době těsně po znárodnění, kdy hedvábí pomalu ale jistě začínal nahrazovat krimplen…

knihaNahrazena byla i sama Hana Podolská, která ve svém tehdejším salonu mohla zůstat jako prodavačka jen díky invenci Marty Gottwaldové. Osudy rodiny Podolských, vybraných švadlenek i státem dosazeného šéfa salonu, který o módě neměl nejmenší ponětí, zasadila autorka do doby padesátých let, kdy poválečnou euforii rychle vystřídal totalitní režim a nedostupnost kvalitních látek představovala nakonec ten poslední problém. Hana, Viktor, Milena, Květa, Božena a Gustav. Jejich osudy zamíchal Vítězný únor a každý se k novému uspořádání postavil po svém. Pořád si v sobě nesli své touhy a vášně stejně jako své prohry a zklamání. Kdo z nové situace vyšel jako vítěz a kdo zlomený?

Autorka ve svém románu popisuje dobu, kdy z ulic zmizela radost a svoboda, tak věrohodně, že místy budete mít pocit, že se jedná o literaturu faktu, nikoliv o fiktivní příběh, kde jen některé z postav skutečně žily. Detektivní zápletka na pozadí provozu ve znárodněném krejčovství je natolik uvěřitelná, že budete listovat učebnicemi dějepisu a vzpomínat, proč jste o tomto případu ve škole neslyšeli. Ač prvních pár stran budí rozpaky, zda se nebude jednat o drama z žánru červené knihovny, opak je pravdou. Kdo šije u Podolské? je románem se vším všudy. Nečekané zvraty, vývoj jednotlivých postav a na konci i nečekaná zjištění. Co všechno musí člověk udělat, aby si zachránil vlastní krk? Může za takové situace být prostor pro výčitky?

Lucie Hlavinková donutí čtenáře přemýšlet – její román nabízí zápletku, která nenápadně a pozvolna vtáhne do děje a nutí číst dál a dál. Na své si přijdou milovníci módy a detektivek, najde se tu i trocha romantiky. Lucie Hlavinková je autorkou, od které můžeme v budoucnu očekávat mnohé. Další spisovatelka z Brna o sobě dala vědět a hlásí se o místo na české literární scéně.

Kdo šije u Podolské?
Autor Lucie Hlavinková
Nakladatelství Motto