Recenze: Jerry Takigawa – Ernest Hemingway: Svědectví jednoho života

To jsou slova Ernesta Hemingwaye. Přestože už uplynulo mnoho let od jeho úmrtí, dodnes, když se řekne „Hemingway“, asi každý z nás vyloví z paměti přinejmenším jedno dílo tohoto světově proslulého spisovatele, nositele Pulitzerovy ceny a Nobelovy ceny za literaturu. Učili jsme se o něm ve škole, četli/čteme jeho knihy plné autobiografických motivů, občas jsme možná o něm nebo o členech jeho temperamentní rodiny někde zahlédli bulvární článek. Hemingway prostě dodnes budí velké emoce.  Ale jaký vlastně byl „Papa Hemingway“ doopravdy? Nadaný umělec, charismatický hrdina, romantik toužící po lásce, prostopášný nevěrník, alkoholik, duševně nevyrovnaný člověk? Co ho lépe vystihuje – socha v baru El Floridita na Kubě, nebo fotografie z rybaření?

knihaOdpovědi na všetečné otázky nabízí kniha Ernest Hemingway: Svědectví jednoho života, kterou nedávno vydalo nakladatelství ODEON. Už velmi pěkně zpracovaná obálka se spisovatelovým portrétem naznačuje, že se máme na co těšit. Knihu uspořádal Michael Katakis, správce Hemingwayovy pozůstalosti, který napsal úvod, předmluvu pak doplnil Hemingwayův syn Patrick a doslov vnuk Seán.

Hemingwayovský mýtus, který z části vytvořil autor sám, je příliš zjednodušující. Je to ten drsný chlapík, co tvrdě nasává a úspěšně balí ženské, hovoří úsečnou řečí naznačující světem unavený cynismus jako důsledek války, zrady a zlomených srdcí. V tom byl počátek jeho stylu, nebo přesněji řečeno vliv stylistických zásad, které dostal v podobě redakční příručky jako reportér Kansas City Star v roce 1917.
(KATAKIS, Michael, 2019. Ernest Hemingway: Svědectví jednoho života. Přel. J. Hanuš. Praha: Odeon, s. 13. ISBN 978-80-207-1886-0.)

Nejedná se o tradiční životopis, ten je zmíněn jen velmi stručně. Detailní svědectví o bouřlivém životě tohoto velikána světové literatury přináší přímo jednotlivé dokumenty a fotografie. Při čtení autorových osobních dopisů pochopíme způsob jeho uvažování, seznámíme se s myšlenkami, které procházely jeho hlavou, když psal dopisy svým blízkým, přátelům či nakladatelům.

Často se v publikaci setkáme s dokumenty, které nebyly dosud publikovány. Pocházejí ze sbírky prezidentské knihovny Johna F. Kennedyho v Bostonu. Velmi jsem ocenila, že Katakis dává do souvislostí fotky s významnými událostmi konkrétní Ernestovy životní etapy a zasazuje je do historických kontextů. K poznámkám u dokumentů mám ale jednu výhradu, velikost jejich písma je miniaturní, a čtenáři tak nezbývá než si vzít lupu, silnější brýle či luštit písmenka jako hádanku. Je to častý nešvar současných knih, již jsem to několikrát ve svých recenzích zmiňovala.

A jaký tedy Ernest Hemingway byl? Po přečtení knihy si určitě svůj názor vytvoříte sami. Kniha bezesporu přináší dokonalé svědectví jednoho skutečně naplno prožitého života.

Publikace je velmi pěkně zpracovaná, ocenila jsem i výběr kvalitního papíru, který esteticky nadprůměrný dojem ještě umocňuje. Knihu Ernest Hemingway: Svědectví jednoho života hodnotím jako skutečně vydařenou poctu tomuto významnému spisovateli. Svým zpracováním potěší oko i duši každého milovníka kvalitních knih a jsem přesvědčená, že se bude úžasně vyjímat v každé knihovně, ať už si ji koupíme pro sebe, nebo ji věnujeme jako dárek.

Ernest Hemingway: Svědectví jednoho života
Autor Jerry Takigawa
Překlad Jiří Hanuš