Recenze: Francis Scott Fitzgerald – Něžná je noc

Psal se rok 1934, když poprvé vyšel román Francise Scotta Fitzgeralda Něžná je noc. Dnes, téměř o devadesát let později, se témata, o nichž tato slavná kniha pojednává, zdají aktuálnější než v době svého vzniku. Materialismus, finanční zajištěnost a konzum, které jsou nosnými pilíři děje, se totiž netýkají jen nejbohatší vrstvy obyvatelstva (jak tomu bylo v době vzniku románu), ale jsou prostředím, ve kterém žije drtivá většina západní společnosti.

knihaF. S. Fitzgerald je světoznámým americkým spisovatelem, který se řadí k představitelům tzv. ztracené generace, ačkoli sám se nikdy bojů v první světové válce aktivně neúčastnil. Bývá také často označován jako autor jazzového věku. Ve svých dílech totiž zachycoval především období amerických dějin po roce 1920,tedy období poválečného uvolnění a rychlého technického rozvoje.

Ve své tvorbě vycházel F. S. Fitzgerald do značné míry z vlastního života. Zaobíral se zejména životem vyšší třídy, přičemž manýry a chybějící životní hodnoty bohatých lidí otevřeně kritizoval. Inu, měl z čeho čerpat. Jeho prvotina Na prahu ráje i následný román Krásní a prokletí mu přinesly obdiv i slávu a raketově ho vynesly do světa úspěšných a bohatých. Mezi ostře sledované osobnosti však Fitzgerald patřil i z jiného důvodu než jen díky svým uměleckým úspěchům. V roce 1920 se totiž oženil se Zeldou Sayreovou, dcerou alabamského soudce. Manželé Fitzgeraldovi patřili mezi celebrity tehdejší doby. Žili velmi nákladným životem, rádi se účastnili večírků, kde alkohol tekl proudem. Snad právě zde začaly Fitzgeraldovy velké problémy s alkoholismem. Hýřivý způsob života měl neblahé účinky také na Zeldu. Alabamská femme fatale totiž trpěla schizofrenií.

Výše popsané aspekty Fitzgeraldova života se velmi nápadným způsobem promítly právě do románu Něžná je noc. Ten vypráví o osudu jednoho manželství – psychiatra Dicka Divera a Nicole. Čtenář se s Diverovými nejprve seznamuje očima mladinké talentované herečky Rosemary. Rosemary a manželé Diverovi se poprvé setkávají na francouzské Riviéře. Mladá herečka se do Dicka okamžitě zamiluje, přičemž její chování je velmi podivné. Stejným dílem totiž obdivuje i Nicole, tráví s ní spoustu času a využívá jejich pohostinství. V jednu chvíli se Rosemary téměř idylickému páru vlichocuje, ve druhé neváhá Dicka svádět. V tomto bezpáteřním chování ji přitom podporuje její vlastní matka.

Poté se děj přesouvá do minulosti – do doby, kdy se Dick a Nicole seznámili. Zvenčí dokonalé manželství dvou krásných, společenských a bohatých lidí má totiž své trhliny. Potkali se ve švýcarském sanatoriu, kde se Nicole léčila se schizofrenií. Křehká Nicole se do psychiatra Dicka zamilovala. On i přes varování svých kolegů nakonec půvabům nevšedně krásné dívky podlehne a zamiluje se také.

Manželství to však šťastné není. Nicole pochází z velice bohaté rodiny. Tyto peníze v Dickovi vzbuzují pocit méněcennosti. Zhoršuje se také Nicolin zdravotní stav. Její muž je vnitřně rozpolcen – je totiž současně lékařem a manželem, přičemž se tyto dvě role vzájemně vylučují. Dick, shodně jako Fitzgerald, propadá alkoholismu. Definitivní klín pak mezi ně vrazí Rosemary. Jejímu kouzlu sice Dick zprvu odolá, protože mu připadá až dětsky mladá, ale o několik let později se setkávají znovu…

V době svého vzniku se román Něžná je noc příliš kladné odezvy nedočkal. Zcela evidentně však patří mezi ten typ knih, jejichž kvalitu dokáží ocenit až následující generace čtenářů. V současnosti bývá v nejrůznějších seznamech řazena mezi sto knih, které musíte přečíst, než zemřete. A není divu. Fitzgerald dokázal mistrným způsobem zachytit nejrůznější odstíny lidských charakterů.

U knihy mne překvapilo, že ačkoli se jedná o román, četla se poměrně obtížně. Bylo to především tím, že v ní vystupuje velké množství postav, často pro děj nijak důležitých, které není úplně jednoduché si zapamatovat. Místy je děj nepřehledný. Kniha také obsahuje celé pasáže psané ve francouzštině. Jak se čtenář v doslovu dozví, je to z toho důvodu, že Fitzgerald měl v úmyslu román, na kterém pracoval devět let, revidovat a dotáhnout do dokonalosti. Bohužel to již nestihl.

V roce 1951, už po autorově smrti, zahrnul do revidované verze většinu navržených úprav Fitzgeraldův přítel a editor Malcom Cowley. Přidal k nim však stovky dalších předělávek o vlastní vůli, což románu ubralo na autentičnosti.Vydání z roku 2019 od nakladatelství CooBoovychází z původní, neupravené verze. Na knize je tak velmi hezky ilustrováno, jak vysoká byla v tehdejší době úroveň vzdělanosti mezi běžnými čtenáři.

Něžná je noc
Autor Francis Scott Fitzgerald
Překlad Petr Štádler