Recenze: Martin Daneš – Rozsypaná slova

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Pražský spisovatel židovského původu Karel Poláček byl jedním z těch, kteří se ocitli (v tomto případě zůstali) ve špatné době na špatném místě. Tak jako mnoho lidí doplatil i on na svůj původ a stal se obětí nacistické mašinerie. Martin Daneš se pokusil v knize Rozsypaná slova čtenářům přiblížit osobnost tohoto vynikajícího spisovatele a posledních několik let, která znamenala omezování životního prostoru pro židy, vedoucí k jejich postupné likvidaci.

knihaKarel Poláček se stal jedním z nejznámějších českých spisovatelů zejména díky knize zdánlivě určené dětem. Samozřejmě, že Muži v offsidu nebo Hostinec U kamenného stolu by také čtenáři k jeho jménu neomylně přiřadili, ale Bylo nás pět, troufám si tvrdit, jednoznačně „vede“.

Autor knihy Rozsypaná slova se úmyslně vyhnul tomu, aby ji pojal jako biografii, nejen tím, že sleduje pouze poslední úsek života svého hrdiny, ale i tím, že mu přisoudil jméno Karel Hirsch, které si vypůjčil z Poláčkovy knihy Lehká dívka a reportér. I když v tomto případě nejde o úplné oddělení jeho osobnosti od hrdiny románu. Hirsch v Poláčkově knize nese výrazné autobiografické rysy a Martin Daneš na několika místech naznačuje Poláčkovo ztotožňování se se svými postavami a jakési stěhování se do svých textů.

Otázka, na kterou nenajdeme odpověď, se objevuje hned zpočátku. Proč Poláček nevyužil možnosti odstěhovat se? Martin Daneš nabízí několik možností, ale žádnou z nich nepreferuje. Ať už šlo o lehkomyslnost, neochotu opustit Československo nebo svou milenku Doru, faktem je, že vhodnou dobu propásl a nechal se nacistickým režimem uvěznit v Praze. Dnes víme, co nastalo, ale jistě chápeme, že si lidé nedokázali představit, že by se ve dvacátém století mohlo stát něco takového, jako byla cílená likvidace celého národa. Z toho mohla jistá lehkomyslnost pramenit.

Martin Daneš se měl při překladech Poláčkova díla možnost se s ním detailně seznámit. Zejména v úvodu knihy dobře převzal jeho styl nevtíravého humoru, zejména při líčení Hirschova prchání před manželkou, s níž byl v té době v rozvodovém řízení. Samozřejmě s tím nemohl vystačit, příběh spěje k tragickému konci a čtenář to ví. I styl knihy se v tomto smyslu mění – postupně až k tíživému, tísnivému tónu. Na Hirsche i jeho okolí postupně dopadají jednotlivá represivní opatření, nemožnost vykonávat svou práci, zákaz vycházení v určitých hodinách, nutnost cestovat jen na ve vyhrazených prostorách v dopravních prostředcích, zákaz chovu domácích zvířat…

Přesto, jak si při četbě uvědomíme, napsal Poláček v této depresivní době dvě výborné knihy plné humoru a laskavosti – Hostinec U kamenného stolu, který svým jménem pokryl Vlastimil Rada, a už zmíněnou Bylo nás pět. Právě v kontextu s datem vzniku lze ve zdánlivě humorném obsahu vyčíst touhu po návratu do krásné doby dětství.

V chování Karla Hirsche lze nalézt vzdálenou paralelu k metodě pana Theodora Mundstocka, jeden zahání myšlenky na transport nácvikem a snahou předvídat různé varianty, snahou vžít se do příští role, Hirsch však na sebe bere masku bezstarostnosti a přijímání omezení jako příležitosti ke zlepšení svého života. Mundstock se snaží svým postojem rozptýlit obavy svého okolí, Hirsch chce chránit Doru.

V románu musí být i někdo zlý, zejména ve špatné době by bylo divné, kdyby nebyl. Rozsypaná slova popisují okolí Karla Hirsche jako vcelku přátelské, částečně to vyplývá i ze skutečnosti, že se jednalo o populárního spisovatele. Proto roli záporáka dostal Josef Reithar, učitel a amatérský básník, jehož protižidovské verše se objevovaly v časopise Vlajka. Jeho postava však nehraje důležitou roli, děj nikam neposunuje, pouze dokresluje atmosféru doby. Autor však nezapomíná na to, jak pohrdavý vztah měli k takovým lidem nacističtí pohlaváři.

Román Rozsypaná slova v sobě spojuje seznámení s tragickým úsekem života známého českého spisovatele se sugestivním vykreslením dusné atmosféry protektorátní Prahy, později terezínského ghetta a nakonec koncentračního tábora Birkenau. Kromě již zmíněného vcítění se do Poláčkova stylu má Martin Daneš výtečný cit pro jazyk i pro drama a bohatou slovní zásobu, kterou nezredukoval ani jeho pobyt ve Francii. Román prozrazuje autorovo hluboké zaujetí osobností Karla Poláčka, kterou dokázal přetavit do skvělého, poučeného a zároveň čtivého textu.

Název: Rozsypaná slova
Autor: Martin Daneš
Nakladatelství: Druhé město