Recenze: Michael Bronec – Ve jménu Brožova! Fantasy povídky z larpu Zlenice.

Povídkové sborníky mají řadu předností. Zaprvé je obvykle spojuje nějaké téma či osobnost autora a milovníci toho i onoho mají předem jasno, zda si dílo užijí. Málokdy také své čtenáře zcela zklamou, neboť jen výjimečně se podaří vydat sbírku natolik tragickou, že si v ní čtenáři nenajdou ani jedno dílko, jež by je potěšilo. Sborníky s více autory navíc dávají spisovatelům možnost představit se novému publiku. Mezi ně patří i novinka nakladatelství Straky na vrbě Ve jménu Brožova! s podtitulem Fantasy povídky z larpu Zlenice.

knihaPokud si teď lámete hlavu nad několika slovy ze zmíněného titulu a podtitulu, nemusíte nic hledat na internetu. Když si vygooglíte Brožov, stejně na vás vyskočí podobizna české herečky s pihou nad rty. A jestli nevíte, co je to larp, dle mého názoru spíše LARP, osvětlím vám to. LARP je zkratka pro anglické Live action role-playing, tedy hraní rolí naživo. Zasvěcení vědí, ti ostatní už možná někdy potkali či na obrazovce spatřili pošuky, kteří i v jednadvacátém století pobíhají v kostýmech jako z Pána prstenů, Star Treku či jiného fantasy/sci-fi univerza a hrají si na něco, čím nejsou. Tak to je přesně ono. Samotný termín vám fundovaněji přiblíží redaktor sborníku Michael Bronec v úvodníku a naťukne i některé z jeho mnoha odnoží.

Po úvodníku následuje předkrm v podobě tří povídek dvojice mladých autorek – Terezy Kadečkové a Jitky Ládrové. Oběma dámám nelze upřít snaha o odlehčené vyprávění a v případě první jmenované i neotřelé pointy, avšak jedná se jen o pozvolný rozjezd.

Poté nastoupí ostřílený trubadúr české středověké fantastiky Míla Linc a úroveň příspěvků se s jeho povídkou Návrat do Brožova rapidně pozvedne. Povídání o muži, který se po desetiletích vrací do rodného města, jež sotva poznává, se čte samo. Nevadí ani, že má v porovnání s ostatními příspěvky temnější atmosféru.

Za Lincem nezaostává ani Michaela Merglová, jejíž nedávný knižní debut sklízí vynikající hodnocení jak kouzelnou kosou. Její Příběh s patinou je prošpikován úsměvnými dialogy a autorka obratně využívá širokých možností naší mateřštiny. Humornou atmosféru si vyprávění udržuje po celou délku navzdory faktu, že ani ne v půlce děje hlavní hrdina hloupě zhyne.

Nenafukuj slámkou žáby! není jen příkaz všem trapičům těchto obojživelníků, ale i název příspěvku Karla Doležala. Hlavními hrdiny jsou tentokrát opomíjení a opovrhovaní členové městské hlídky, která v jiných příbězích působí jen jako nefungující pakáž. Zápletka se točí kolem vzácných a čarovných nekrožab a i tentokrát na čtenáře čeká řada úsměvných momentů.

Vrcholem sborníku je předposlední Šťastná hvězda podzimu Tomáše Bandžucha, jež ční nad ostatní navzdory faktu, že minimálně příspěvky Míly Lince a Michaely Merglové jsou vynikající. Děj zamotaného příběhu se točí kolem čarovné dýky a nezanedbatelnou roli v něm hrají mistr šermu, hobití manželé spravující hospodu, další hobit – překupník s drby a pravdivými klevetami – zlotřilý vyslanec cizí mocnosti, zloděj lapený do osidel zla, půlobr a koza. Bandžuchova povídka se možná rozjíždí pomaleji, ale jakmile chytne dech, okouzluje prací s jazykem (upozorňuji, že občas využívá i takřka zapomenutá slova – pokud si je tedy autor nevymyslel) a uzurpuje si i nejvtipnější scénu celého sborníku. Jedná se o veselohru v tom nejlepším možném smyslu slova a neztratila by se ani na prknech znamenajících svět.

Podlá Podléška Jarmily Kašparové sborník uzavírá. Povídka neurazí, ani nenadchne a ve srovnání s předešlými vyprávěními nemá tento příběh zavilé čarodějky a mírně lhostejné lásky kouzelníka s magickou jednorožkou moc co nabídnout.

Ve jménu Brožova! má ještě jeden trumf, který upoutá zrak každého, kdo knihu byť jen prolistuje.  Oku lahodící černobílé ilustrace Janiny Strnadové realisticky ztvárňují aktéry příběhů, až se neubráníte dojmu, že je nejspíše kreslila dle živých předloh (tipuji hráče zlenického LARPu).

Sbírka anekdot z brožovského života nezapře své inspirační zdroje. Několikrát jsem se při čtení nevyhnul představě nadšených hráčů s mirelonem obalenými zbraněmi a kostýmy, jejichž součásti pokoutně uzmuli v babiččině almaře. Na druhou stranu je mezi nimi několik vtipných kousků, které plní zábavní funkci literatury tím nejlepším možným způsobem. Knihu navíc zkrášlují výborné ilustrace. Máte-li rádi LARP, českou fantasy a nebo jen chcete sáhnout po oddechovém čtivu domácí provenience, udělá vám Ve jménu Brožova! radost. Mimo jiné i tím, že přes 270 stran textu koupíte za necelé dvě stovky. A to už dnes, na rozdíl od LARPů, přece jen není běžné.

Název knihy: Ve jménu Brožova! Fantasy povídky z larpu Zlenice.
Editor: Michael Bronec
Překlad: