Recenze: Ivan Fíla – Muž, který stál v cestě

5

Při vyslovení slovního spojení pražské jaro se každému vybaví něco jiného – nejčastěji jméno Alexandra Dubčeka, naděje nebo období politického uvolnění. Málokoho však v první moment napadne jméno Františka Kriegla, lékaře a komunistického politika, který jako jediný odmítl v roce 1968 podepsat tzv. Moskevský protokol, dokument o „dočasném“ pobytu vojsk Varšavské smlouvy na našem území. A právě tento člověk je hlavním hrdinou příběhu scénáristy, režiséra a autora Ivana Fíly Muž, který stál v cestě.

muz-ktery-stal-v-cesteFrantišek Kriegel byl člověk, jehož život nelze soudit černobíle. Víme o něm, že bojoval jako interbrigadista ve španělské občanské válce, poté v roce 1939 odjel jako člen Červeného kříže do Číny a po skončení II. světové války působil jako komunistický politik. Možná proto jej po sametové revoluci zastínily příběhy lidí, kteří opozici ztělesňovali jako chartisté, emigranti nebo takoví, kteří obětovali svůj život. Avšak tím, že Kriegel dokázal přímo vyjádřit nesouhlas s diktátem Sovětského svazu vynucovaný násilně a ještě navíc zaštítěný slovem smlouva, prokázal také obrovskou odvahu. Byl sice oddán myšlence komunismu, ale neuznával slepou poslušnost podmíněnou strachem. Tímto aktem si zpečetil svůj další osud v Československu.

Román není obsáhlý ani podrobný, ale prostřednictvím jednotlivých obrazů provází čtenáře po nejdůležitějších etapách života Františka Kriegla. V desetistránkovém prologu, který je časově zasazen do roku 1978, jsou obsaženy i střípky z Krieglova života před rokem 1968. Čtenář se tak seznámí s Krieglovým povoláním lékaře, získá vhled do vztahu s jeho manželkou Rivou a hned zpočátku četby si udělá obrázek, o jakém muži celý román bude pojednávat – o muži pronásledovaném za svůj postoj.

Pokud má čtenář základní povědomí o vpádu sovětských vojsk na území Československa, nečeká ho při četbě žádný závratný objev, spíš je zajímavé pronikat do různých detailů této události. Každého čtenáře však určitě zaujme postava Gustáva Husáka a jeho proměna od vězněného člověka, politika, který pražské jaro podporoval, až po vypočítavého, nevyzpytatelného iniciátora normalizačních procesů.

Na obálce knihy Muž, který stál v cestě, kterou hodnotím ze zmiňovaných tří vydání jako tu zdařilejší, najdeme nápis, že se jedná o strhující román. Příběh a četba opravdu strhující jsou. Ivan Fíla má dar na malém prostoru vyjádřit celkový obraz, který opravdu připomíná filmový záběr. Tím se děj dynamicky posouvá vpřed. Styl je však vzhledem k tomu, že je kniha klasifikována jako román, velmi různorodý. Místy připomíná literaturu faktu, jindy reportáž a na dalších místech je styl čistě beletristický. Některé postavy i části děje jsou fabulovány. Najdeme zde také několik historických nesrovnalostí. Není však problém dohledat si informace o tom, co jsou fakta a co fabulace.

Kniha Ivana Fíly Muž, který stál v cestě vychází celkově již potřetí. Poprvé byla vydána v roce 2018. Postava Františka Kriegla si rozhodně zasloužila takovou popularizaci, které Ivan Fíla docílil. Román doporučuji všem, komu nejsou lhostejné moderní dějiny a chtějí prostřednictvím románu nahlédnout do okolností sovětské okupace se zaměřením na člověka, který se ve svém přesvědčení zklamal, ale nevzdal se a zachoval si svou tvář.

„Co jste nám to zas proved, pane Kriegel? Loni ta Charta a teď tohle.“

Na stůl dopadl německý týdeník Der Spiegel. Na titulní straně byla Krieglova fotografie s nadpisem „Das Gewissen den Nation“ (Svědomí národa). Na Západě byl i deset let po Srpnu uznávaná osobnost, která se do povědomí světové veřejnosti zapsala jako MUŽ, KTERÝ STÁL V CESTĚ. Jeho hlas měl váhu, vyhledávali ho západní novináři a špičkoví politici jako například spolkový kancléř Helmut Schmidt nebo předseda křesťanských demokratů Helmut Kohl, a proto se ho komunistický režim tak obával.

(FÍLA, Ivan, 2020. Muž, který stál v cestě. Brno: Jota. s. 16. ISBN 978-80-7565-661-2.)

Název: Muž, který stál v cestě

Autor: Ivan Fíla