Recenze: Uri Orlev – Běž chlapče, běž

5

Tematika holocaustu je v beletrii zpracovávána poměrně často, ať už se jedná o literární fikci, či dílo memoárového charakteru. Kniha Běž chlapče, běž je tím druhým případem. Izraelský spisovatel Uri Orlev v ní vypráví skutečný příběh malého židovského chlapce, který se ocitne sám, bez rodiny na polském venkově, aby zde svedl svůj boj o přežití. Titul vydalo v českém překladu v roce 2014 nakladatelství Práh.

Příběh knihy Běž chlapče, běž začíná ve varšavském ghettu, kde osmiletý Srulik dychtivě poslouchá vyprávění svého staršího bratra Davida o svobodném životě za zdmi. Co to znamená slovo svoboda, Srulik netuší, ale svět „tam venku“ ho láká. Jenže události, které následují, ho připraví o základní jistoty a lidské potřeby, včetně těch fyziologických. Dítě se stává psancem pohybujícím se na tenké hranici mezi dobrem a zlem. Dobro je ztělesněno lidmi, kteří se mu snaží pomoci, a zlo představuje německé gestapo a udavači, pro které je židovské dítě „škodnou“, které je potřeba se zbavit.

Srulikův život po útěku z Varšavy se dostává do fáze existenciální nejistoty, chlapec si musí zajistit jídlo, potuluje se po lesích, kde se živí sběrem a lovem drobných živočichů, krade zeleninu z vesnických zahrad. Přespává ve stodolách a chlívcích, ať už tajně, nebo s vědomím sedláků, kteří ho najímají do služby, aby vyváděl dobytek na pastvu či pomáhal na statku. Setkání s lidmi je vždy rizikem, chlapec nikdy neví, kde ho přijmou a kde mu naopak hrozí nebezpečí. Zažije láskyplnou péči, ale i zradu a krutost.

Když mluvím o krutosti, je potřeba zmínit, že násilí v knize není popisováno explicitně, dramatické scény jsou vylíčeny napínavě, ale jsou prosty krvavých detailů. Proto lze knihu doporučit i „slabším povahám“, které se raději tematice holocaustu v beletrii vyhýbají. Odrostlejším dětem a dospívajícím zase dílo Uriho Orleva přiblíží dobu, kterou znají z hodin dějepisu či vyprávění pamětníků. Protože příběh zachycuje osud dítěte, mohou se do protagonisty snadno vcítit a prožívat s ním jeho nedobrovolné dobrodružství. Tomu napomáhá i přístupný autorský styl, jednoduché vyprávěcí postupy, absence složitě rozvětvených dějových linií či bohaté metaforičnosti.

Odhlédneme-li od závažného tématu, dá se kniha označit za oddechovou literaturu. Nechybí nečekané dějové zvraty, gradace napětí, text je bohatý na dialogy. Co mi chybělo, byl trochu hlubší vhled do psychiky dítěte. Myšlenky či vzpomínky na rodinu jdou stranou, chlapec svádí zápas o přežití, a tak vlastně ani není divu, že chvílemi se u něj projevuje jistá citová oploštělost.

Srulik se dostává do mezních životních situací, musí se přizpůsobit extrémním, až nelidským podmínkám, zvyknout si na samotu a popřít vlastní já. A tak přichází fáze, kdy se hrdina ztotožní s novou identitou, a dokonce zapomene své vlastní jméno. Na závěr vyprávění nás čekají emočně silné pasáže a možná i tak trochu překvapivé rozuzlení jednoho životního příběhu. Příběhu, jemuž dal izraelský autor Uri Orlev zdařilou literární podobu.

Název: Běž chlapče, běž
Autor: Uri Orlev
Překlad: Lenka Bukovská