Recenze: Abby Williamsová – Báječný čas života

Erin a Lydia jsou dvě ženy z rozdílných generací. Každá si ale prošla velmi obtížnou životní situací a teď se snažízačít žít znovu a snad najít tu vytouženou pohodu a štěstí. Čeká je dlouhá cesta. Kniha Báječný čas života autorky Abby Williamsové vyšla v nakladatelství Metafora v edici 7lásky.

knihaErin je mladá žena, která má pocit, že všechno, co mohla ve svém životě chtít, už má – slibnou kariéru, snoubence i skvělou nejlepší kamarádku. Když jí ale život přichystá překážku, nehroutí se, ale naopak přemýšlí o tom, co by mohla díky této změně udělat se svým životem.

Lydia v tuto chvíli truchlí. Nejenom nad ztrátou někoho milovaného, ale zároveň i nad celým svým životem. Věci, které vyplouvají na povrch po smrti manžela, jsou zdrcující. Jejich společný účet nedisponuje takovou hotovostí, o jaké její manžel mluvil. A Lydia si na sklonku života uvědomuje, že se po svatbě vzdala svých práv a vše nechala na svém muži. Což se v tuto chvíli ukazuje jako velká chyba.

Erin i Lydia si prošly nelehkou životní situací. Když se ale jejich životní dráhy propletou, přijdou na to, že není ještě vše ztraceno a že je třeba bojovat za své štěstí, a to v jakémkoliv věku. Obě hlavní postavy si jsou nesmírně podobné. Každá z nich něco ztratila, ale obě jsou silné osobnosti, které dokážou i díky té druhé vstát a jít dál. Jsou to bojovnice, které se nebojí i trochu zariskovat, aby dosáhly vytyčeného cíle.

Na knize se mi líbila hlavně myšlenka podporující kladné vztahy mezi mladými a staršími lidmi. V této moderní době jsou stále senioři považováni spíše za přítěž celé společnosti a často se s nimi tak i zachází. Rodiny své babičky a dědečky odkládají do různých pečovatelských institucí a navštěvují je velice sporadicky a někdy taky vůbec. V knize Báječný čas života popisuje autorka vztah dvou žen, které spolu umí vyjít navzdory velkému věkovému rozdílu. Erin učí Lydii pracovat s moderními technologiemi a Lydie poučuje Erin v oblasti etiky a společenského chování. Jedna se učí od druhé. A tak by to mělo být i v běžném životě.

Oceňuji, že celé vyprávění působí lehce, nikde po celou dobu čtení jsem nepocítila kritický tón. Knihy na téma mládí vs. stáří často sklouznou ke kritice jedné či druhé věkové skupiny,což se tady nestalo. Příběh je osvěžující a tempo pomalé a klidné. Myšlenka ale opravdu veliká.

Propojení mladých a starších lidí mi připadáúžasné. Staří lidé nám mohou předat mnoho moudrosti, a když se jim budeme věnovat, nebudou se cítit tak sami a nepotřební. My naopak můžeme přispět tím, že je naučíme něco, co neznají – mohou se učit novému cizímu jazyku, práci s počítačem či s dalšími technologiemi, které zaplavily náš svět. Tím, že zapojíme starší spoluobčany do běžného života, dáváme skvělý příklad i budoucím generacím. Být starý přece neznamená nutně být nepotřebný a k ničemu. Zkusme se tedy zamyslet nad tím, zda nemůžeme s touto situací něco udělat. Pokud totiž každý z nás změní v tomto ohledu jen trošičku, uděláme svět lepším místem.

Kniha se mi opravdu líbila. Je psána s lehkým tonem a ve vyprávění se střídají obě hlavní hrdinky. Často tedy nahlížíme na jednu a tu samou situaci ze dvou různých úhlů a i díky tomu můžeme vidět, jak v mnohém obě ženy smýšlejí stejně. Čtení jsem si užila a závěr mě potěšil. Doufám, že i dalšíčtenáři budou od knihy odcházet s dobrým pocitem na duši.

Název     Báječný čas života
Autor    Abby Williamsová
Překlad    Boleslav Ryljak