Recenze: Daniel Barták, Libor Kalous – Život v kleci. Byli jsme i před Vémolou

5

MMA. Asi jediný sport na světě, jehož zkratka je mnohem známější než oficiální název. Smíšená bojová umění (anglicky Mixed Martial Arts) zaznamenala v posledních letech raketový vzestup popularity a právem se o MMA hovoří jako o nejrychleji rozvíjejícím se sportu na světě. Ostatně i v této době, kdy se mnohé sporty pomalu vracejí k chodu před pandemií, největší MMA organizace UFC pořádá našlapané turnaje s mnoha titulovými zápasy. Přestože se, v současné podobě, jedná o mladý sport, má i u nás dlouholetou tradici a své průkopníky. K nim patří i jeden z nejúspěšnějších českých trenérů MMA Daniel Barták, jenž spojil síly se sportovním novinářem Liborem Kalousem a společně vydali v nakladatelství XYZ knihu Život v kleci s podtitulem Byli jsme i před Vémolou.

zivot-v-kleciNa začátek je potřeba říct, o čem Život v kleci je. Pokud se těšíte na ucelený příběh českého MMA od jednoho z nejpovolanějších autorů, budete zklamáni. Kniha podobnou ambici nemá a ani se tím netají. Jedná se v podstatě o příběh Daniela Bartáka od velmi úspěšných zápasnických let, kdy však o sport, kterému se tehdy dle brazilského příkladu říkalo Vale Tudo, nebyl velký zájem, po dnešní kariéru špičkového trenéra. Dozvíte se mnohé nejen o autorovi, ale i o jeho svěřencích z pražského Penta gymu, mezi něž patří bývalý UFC bojovník Viktor Pešta či velmi úspěšná Magdalena Šormová.

Kniha víceméně sleduje chronologickou linku a je velmi pestrá v tom, co se snaží sdělit čtenářům. Rozhodně se nejedná o suchou historii jedné kariéry, právě naopak. Život v kleci má krátké kapitoly obsahující zápasnické a trenérské historky, pohled Dana Bartáka na vše možné a jeho postřehy. Je psaná hovorovým jazykem v nedlouhých úderných větách. Díky tomu nenudí a je příjemným oddechovým čtením. Nemá však ani zrnko literárních kvalit pro náročnější čtenáře, byť chyb a překlepů je v ní poskrovnu, jako ta v interpunkci na straně 255 nebo špatně napsané jméno bývalého bojovníka Base Ruttena (toho si všimnou nejspíš jen zarytí fanoušci zmíněného holandského všeuměla, k nimž patří i autor recenze). Díky neformálnímu jazyku a humorným pokusům je vyprávění nejednou vtipné, někdy však poznámky působí trapně.

Knize by prospělo lépe si rozmyslet, jak jednotlivé texty poskládat za sebe. Zmíněné krátké kapitoly i variabilita v tom, co chce Daniel Barták čtenáři sdělit, sice podporují čtivost textu, ale častěji působí jako zmatené přeskakování od tématu k tématu a čtení naopak znepříjemňují. Samotné kapitoly jsou prokládány texty z blogu Daniela Bartáka a ne vždy zábavnými anekdotami uvedenými jako „Kecy v kleci“. Do toho se ještě na straně 200 (Život v kleci má mírně přes 300 stran) přidají občasné výňatky z dobového tisku, které by se mnohem více hodily k vyprávění z daného období. Zvýrazňují tím další nešvar knihy – opakování již dříve vyřčeného. Nejednou si čtenář řekne, proč mu autor podsouvá stejnou informaci. Nejvíce je to patrné u blogové úvahy nad ideálním českým MMA mutantem, která je zde dvakrát. Nejedná se sice o identické texty, nicméně nepříjemný pocit déjà vu je u toho druhého silný.

Předností knihy je pohled zevnitř, který může nabídnout jen málokdo jiný. Život v kleci skvěle přibližuje mentalitu a strasti zápasnického života a umožňuje nahlédnout pod pokličku událostí, jež jsou spjaty s českým MMA, především v souvislosti s Penta gymem. Daniel Barták se vyzná, což dokládají i jeho úvahy nad českými bojovníky, kteří mají šanci podívat se do nejprestižnější organizace – UFC. V době psaní knihy to ještě nemohl vědět, ale dnes tam již dva bojovníci, které tipoval, jsou – David Dvořák a Jiří Procházka.

Posledních asi osmdesát stran knihy vyplňují zajímavé rozhovory s osobnostmi Penta gymu, české MMA scény i svědků jejích počátků. Čtenář se může seznámit se zkušenostmi a názory například v podtitulu zmíněného Karlose „Terminátora“ Vémoly, nejúspěšnější české bojovnice Lucie Pudilové, moravského samuraje Jiřího Procházky nebo mužů, kteří se zasloužili o české MMA i organizováním turnajů – Michala „Háši“ Hamršmída a Ondřeje Novotného. Respondenti jsou velmi otevření a nejeden zajímavý rozhovor – s Vémolou, Jiřím „Mamutem“ Paluskou či Magdalenou Šormovou – by si zasloužil více prostoru.

Mimo textu si můžete prohlédnout i řadu barevných fotografií, jež tvoří přílohu knihy. Ty ze zápasů z přelomu tisíciletí jsou pozoruhodné, ostatní příliš nezaujmou. Asi třetina z nich navíc působí jako výběr ze sociálních sítí autora stylem „hele, s kým jsem se potkal a vyfotil.“ Jedná se o promarněnou příležitost i z toho důvodu, že mnohé situace, které jsou v knize popsány, by byly ještě poutavější, kdyby si mohl čtenář prohlédnout momentky z nich. Dokonce se jednou zmiňuje, jak jeden z nejslavnějších světových průkopníků MMA zkazil Bartákovi fotku, která by třeba byla zajímavější než veškerá přiložená galerie.

Možná vám vrtá hlavou, proč jsem na začátku zmínil dvojici autorů a až doposud píši jen o jediném. Mně to vrtá hlavou též. Kromě závěrečného třístránkového doslovu není v knize nic, na čem by šlo poznat, jak se na Životu v kleci Libor Kalous podílel. Nezdá se, že by jako zkušený literát pomáhal Danielu Bartákovi s jazykovou stránkou knihy. Za prvé ta za mnoho nestojí a za druhé Barták už napsal a vydal dvě hororové knihy, takže napsat souvislý text prokazatelně zvládá. Kapitoly, kromě rozhovorů, jsou psané prizmatem Dana Bartáka a chybí jim optika nezaujatého pozorovatele, kterou by novinář Libor Kalous mohl dodat.

Kniha je určena spíše skalním fanouškům MMA. Ti budou schopní nové poznatky zařadit k tomu, co již vědí. Další, kteří se o MMA zajímají jen vlažně, se budou potýkat se stovkami jmen bojovníků, trenérů, rozhodčích či promotérů, nemluvě o nejrůznějších českých i mezinárodních organizacích. Součástí knihy je naštěstí jmenný rejstřík, ve kterém si mohou zmiňované osobnosti vyhledat. Ten však nepomůže osobám MMA nepolíbeným, neznajícím rozdíl mezi RNC a leglockem (na vysvětlení každé zmíněné techniky není v knize místo).

Život v kleci je dílo s velkým potenciálem, které by si zasloužilo před vydáním lepší péči. Příznivcům MMA nabízí příběh a postřehy člověka, jenž se v tomto sportu u nás vyzná jako málokdo jiný. Přináší též rozhovory s mnoha pozoruhodnými osobnostmi. Na druhé straně kniha často působí zmateně, opakuje již vyřčené a i když rychle plyne, nejednou je snaha o nadbytečný humor trapná. V tomto směru je symbolické, jak Daniel Barták přiznává u některých popisovaných událostí neznalost nebo nejistotu. Zpočátku je milé, že si nehraje na všeználka. Pak si však čtenář řekne, že by mu nedalo moc práce si tyto informace zjistit a mít jistotu, že jsou v jeho textu správně. A právě ta trocha námahy navíc knize chybí, aby z ní bylo opravdu zásadní dílo o českém MMA.

Název knihy: Život v kleci. Byli jsme i před Vémolou.

Autoři: Daniel Barták, Libor Kalous

Překlad: