Recenze: Fredrik Backman – Úzkosti a jejich lidé

5

Další kniha spisovatele Fredrika Backmana se jmenuje Úzkosti a jejich lidé. Autor knih Muž jménem Ove nebo Medvědín znovu dokázal, že zvládne napsat skvělé příběhy. A o čem je jeho nejnovější dílo? Myšlenkou knihy je, že jeden hloupý nápad může nastartovat absurdní situace, z nichž se těžko hledá cesta ven.

Co člověka donutí postavit se na most a přemýšlet o tom, že skočí? Jaké pohnutky vedou člověka k tomu, aby se stal policistou? A jak moc se musí člověk cítit špatně, aby se rozhodl spáchat trestný čin? Nejenom na tyto otázky odpoví kniha Úzkosti a jejich lidé.

Na začátku příběhu se čtenář seznamuje se všemi postavami, které se sejdou den před Silvestrem na prohlídce jednoho bytu a stanou se rukojmími lupiče, jemuž se nepodařilo vyloupit banku. Jak příběh postupuje, autor pomalu odhaluje pocity každého člověka, který se v místnosti nachází. Ani jeden z nich není bez chyby, ani jeden z nich není tak úplně šťastný. Každý má své problémy a chmury, které se před světem snaží tajit z různých důvodů.

Na prohlídce tak může čtenář sledovat osudy lesbického páru, jemuž se za pár dnů má narodit miminko, opuštěné důchodkyně, těžko se vyrovnávající se smrtí blízkého, či již zmíněného lupiče, který jen potřeboval peníze, aby se jeho děti měly dobře. Na první pohled tito lidé vypadají čitelně, čtenář si na ně rychle udělá svůj názor a může je samozřejmě i odsoudit. Když je ale pozná blíž, přijde na to, že nic není tak jasné, jak si mohl myslet. Každý z nás je originál a osobnost, která se ke svým problémům staví jinak a po svém. Můžeme někoho odsoudit za to, že chtěl vyloupit banku, ale kolik z nás se zeptá, proč to ten člověk chtěl udělat?

Knihy Fredrika Backmana patří mezi mé oblíbené. Autor píše o opravdovém životě. Nebojí se čtenáře vystavit nepříjemným pocitům svých postav, často je i staví na odiv. V kontrastu k těmto chmurným chvilkám a negativním emocím pak používá humor. A takový život je. Často se můžeme dostat do fáze, kdy už je hodně zle, ale nezbývá nám nic jiného než se tomu zasmát, utřít slzy, postavit se a jít zase dál.

V knize Úzkosti a jejich lidé chce autor poukázat na fakt, že deprese stále nejsou brány s dostatečnou vážností. Litujete víc kolegu, který přijde do práce se zlomenou rukou, nebo toho, který je „jen“ smutný? Měli bychom si více všímat šrámů na duši svých blízkých, protože ty často vedou k horším zraněním, než je zmíněná zlomená ruka.

Knihu Fredrika Backmana ráda doporučím. Ač je na jednu stranu humorná a čtenář se u ní zaručeně bude smát, má v sobě neskutečnou hloubku a donutí čtenáře zamyslet se nad tím, jestli se jeho vlastní život ubírá tím správným směrem, či jestli není na čase něco změnit. A pokud se čtenář cítí v pořádku, nemá v okolí nějakého smutného „lupiče“, jenž už neví, jak dál? Kniha tedy čtenáři nepřináší jen zábavu, ale i zamyšlení se nad jeho současným stavem.

Autor: Fredrik Backman
Název: Úzkosti a jejich lidé
Překlad: Helena Matocha