Recenze: Ragnar Jónasson – Komunita

5

Led, sníh, tma a malá vesnice na severu Islandu. Led, sníh, tma a uzavřená komunita, která ve snaze zachovat daný status quo svými prokřehlými křídly překryje cokoliv. Vraždou počínaje a vraždou konče. Ragnar Jónasson ve své knize Komunita pracuje s věcmi tak typickými pro Island jako jsou tma, zima a odlehlost. Někdy mohou být na obtíž a někdy pomůžou.

komunitaŽivotem unavená učitelka z relativní civilizace hlavního města zatouží po změně a jako jediná odpoví na inzerát, kde hledají učitelku pro jednu třídu v malé islandské vesnici kdesi na severu. Očekává snížení životních nákladů (byt zdarma), klidný život na venkově, seznámení s novými lidmi a pohodovou práci. Ke svému překvapení zjistí, že bude učit pouze dvě žačky a její nový domov čítá pouhých deset stálých obyvatel. Dny se začínají zkracovat a hlavní hrdinka se pořád cítí jako nezvaný host, který narušil zaběhlý pořádek v místní komunitě, do které i přes veškerou snahu ne a ne zapadnout. Zdá se jí to, nebo v domě, kde bydlí, straší? Nebo za její noční vidiny může míra zkonzumovaného alkoholu, která s přibývající dobou pobytu úměrně narůstá a stává se neúnosnou…

Podivné úmrtí malého dítěte se zdá být poslední kapkou. Co a proč před ní místní tají? Koho kryjí? Má se sama bát o holý život, pokud bude strkat nos, kam nemá?

Komunita je typickým zástupcem severské krimi, kde nechybí práce s typickými rekvizitami jako jsou tajemno, dávné hříchy a trocha duchařiny. Dalšími nezbytnostmi jsou tma, chlad, krátké dny, nekonečné noci, uzavřenost a odlehlost, které ale při čtení detektivky a vytváření obrazů vlastní fantazie ocení hlavně ten, který Island zažil na vlastní kůži, buď jako obyvatel, nebo alespoň návštěvník. Není pak těžké vcítit se do pocitů hlavní hrdinky. Na Islandu se lze bát i v pravé poledne a odlehlost, nekonečné vzdálenosti a samotu lze v Evropě zažít jen tam. Ragnar Jónasson to ví a dokáže s těmito aspekty mistrně pracovat. Stejně jako s prvkem malých komunit, které si všude na světě určují vlastní pravidla a svým obyvatelům diktují nesmlouvavé podmínky. Zde víc než kde jinde platí, že buď budeš respektovat naše zákony, nebo se rázem ocitneš mimo ochranu společenství.

Komunita není detektivkou v pravém slova smyslu, kde by čtenář na první straně našel tělo a na poslední vraha. Ale o napětí a moment překvapení rozhodně nepřijdete. Letité záhady se tu mísí s novými. Záhadná úmrtí dětí střídají dospělí… Aby se ve finále vše spojilo v jeden překvapivý celek. Komunita se staví do řady vydařených severských detektivek, kde čtenář dostane očekávanou dávku napětí a překvapivý závěr.

Jedno však lze této knize vytknout, a to prapodivné spojení letitého případu se současným. Chtíc zachovat prvek duchařiny, autor operuje se záhadným úmrtím malé dívenky ze začátku 20. století, ale propojení se současností pokulhává. Od tohoto motivu jsem čekala, že bude rozvinutější a najdeme zde další souvislosti, které bohužel nepřišly. Snad měl tento starý případ demonstrovat soudržnost komunity, která je do dnešních dnů neměnná. Mezi řádky můžeme vyčíst tichý souhlas autora s tímto faktem.

Na závěr malý tip pro cestovatele: Vesnice Skálar, kam se hlavní hrdinka přestěhovala z Reykjaviku, opravdu na severu Islandu existuje. Respektive existovala. Dnes z ní na břehu oceánu ční jen trosky domů, které budí rozporuplné pocity i za jasného letního dne, natož za dlouhých a tmavých zimních dnů.

Název knihy: Komunita

Autor: Ragnar Jónasson

Nakladatelství: x.y.z