Recenze: Kate Elizabeth Russellová – Má temná Vanessa

5

Má temná Vanessa je kniha, jíž debutovala americká autorka Kate Elizabeth Russellová. Vydání spisovatelčiny prvotiny provázela v její domovině nejedna kontroverze (nařčení z plagiátorství, poukaz na hnutí #MeToo), čemuž se u nás bezesporu vyhnula. Přesto je představována jako kniha výjimečná, na zadních deskách knihy se skví: Znepokojivý bestseller, který způsobil celosvětový poprask. Pojďme se podívat, co je na tom pravdy.

Předně je potřeba zmínit, že děj je rozdělen do dvou časových úseků, které se pravidelně střídají. Jednou se tak ocitnete v minulosti začínající rokem 2000, posléze v přítomnosti v roce 2017 a tak dokola. Hlavní hrdinkou je Vanessa, toho času, kdy jsme se přehoupli do nového století, patnáctiletá dívka, která získala stipendium na vysněné střední škole. Získat přátele pro ni není snadné a o to hůře nese rozkmotření se svou kamarádkou z prvního ročníku. Do druháku tak nastupuje s pocitem osamělosti a izolovanosti. „Pomocnou“ ruku Vanesse nabídne její o mnoho let starší profesor americké literatury Jacob Strane. Padají slova jako jedinečná, výjimečná, mimořádná, okouzlující, dojde na letmé doteky, jimž se dívka nebrání a zcela se nechá pohltit. O sedmnáct let později Vanessa bojuje se svou minulostí, od které se nedokáže odpoutat. Jak je na ni navázaná se ukáže v momentě, ve kterém Vanessu osloví jiná absolventka prominentní školy, aby ji podpořila v boji proti zneužívání žaček profesorem Stranem. Vanessa striktně odmítá, ona přece nebyla zneužívána, vždyť v jejím případě šlo o lásku.

Přesvědčení o láskyplném vztahu si Vanessa nese téměř po celou dobu vyprávění, které je pouze z jejího pohledu. Díky tomu zjistíte, co přesně prožívala, jakým směrem se ubíraly její myšlenky. Nejspíš budete vrtět nesouhlasně hlavou, spílat jejímu rozhodování, ale je potřeba si uvědomit, že v době zásadních událostí, které Vanessu utvářely, jí bylo pouhých patnáct let, a velmi brzy pochopíte, o jak zranitelný věk se jedná a jak snadné je jej využít.

Dívčino vyprávění nemá hranice, nevyhýbá se vulgarismům. Bez servítek předkládá jednotlivé události, pouští vás do svých nejhlubších myšlenek, od nichž se vzápětí odpoutává, díky čemuž působí odosobněně. Jestliže jste teď zapochybovali, zda je četba tohoto titulu pro vás to pravé, pak vězte, že se skutečně nejedená o knihu pro každého, a to zvláště pokud jste citliví na jakoukoli formu zneužívání. Je potřeba ale říci, že autorka zpracovala poměrně aktuální téma, o kterém se mnoho nemluví.

Co vám čtení svým způsobem usnadní a dá vám větší pochopení, je znalost Nabokovy Lolity. Touto knihou navázal Strane těsnější kontakt se svou studentkou. Pro Vanessu se Lolita stane jakousi biblí, nejednou na ni odkazuje a zmiňuje její stěžejní postavy a jednání.

Vzhledem k tomu, že se děj štěpí na dvě období, kdy v každém se Vanessa nachází v jiné generační skupině, očekávala bych i odpovídající styl vyjadřování. Autorka však odlišný věk (15 a 32 let) nezohlednila a ruku na srdce – jen těžko se teenagerka bude vyjadřovat stejně jako třicátnice. Rušivějším elementem však působí četné překlepy v textu. Tyto dvě výtky nicméně nesnižují celkový dojem z knihy.

Má temná Vanessa ve vás zanechá znepokojivý pocit a nejspíš si řeknete totéž, co provází většinu komentářů: Je to síla. Vraťte se teď na chvíli k úvodu recenze, abyste si připomněli větu z desek knihy. Jestliže stále váháte, zda se s Vanessou seznámit, pak vězte, že TA věta je opodstatněná.

Bolelo to už tehdy a bolí to pořád, protože je těžký a ruce má drsné jako smirkový papír, bolí to, když mi kolenem roztahuje nohy od sebe. Jak to, že už zase může? Ve skříňce v koupelně má viagru a já mám přitom pramen vlasů slepený zvratky. Leží na mě, je tak obrovský, že kdyby nebyl opatrný, mohl by mě klidně zadusit. Ale on je opatrný, je na mě tak hodný a miluje mě a já tohle všechno chci. Když do mě vstoupí, jsem sice pořád rozpolcená, ale tak to bude asi vždycky, navíc to takhle chci. Musím to chtít.
RUSSELLOVÁ, Kate Elizabeth, 2020. Má temná Vanessa. Praha: Kniha Zlín, s. 274. ISBN 978-80-7662-026-1.

Název: Má temná Vanessa
Autor: Kate Elizabeth Russellová