Recenze: Michaela Klevisová – Drak spí

Stejně jako filmy, jídlo nebo dovolenkové destinace mají své hity a módní vlny, má je i literatura. Jednou patří k nejoblíbenějším cestopisy, jindy román, poté historická próza,… Stálicí a královnou je však detektivka. Knihkupectví jsou zavalena více či méně povedenými kusy a čtenáři doslova plavou v potocích krve, které se na ně valí z obálek a stránek knih. Jak si vybrat tu opravdu dobrou a neutopit se? Vsaďte na osvědčená jména a nebojte se dát šanci i českým autorům, byť poslední dobou vane převážně severní vítr, který přináší krimi plné temna, chladu a ponurých zimních večerů. Stejně jako jsme letos byli nuceni trávit dovolenou převážně v tuzemských krajích, sáhněte občas i po detektivce z místní produkce.

knihaCo třeba malebné jižní Čechy s oky rybníků, selským barokem a hlubokými lesy? Na konci jednoho z nich se ukrývá malá vesnička o pár obyvatelích, do které Michaela Klevisová zasadila děj své knihy Drak spí.

Drak se znovu probudil a žádá si další oběť, kterou se stane známá bloggerka navrátivší se z Prahy do rodné vísky, kde plánuje změnit život od základů a dát mu pevný řád. Další dívka se ztratí kdesi uprostřed jihočeských blat a strach obchází celou vesnicí. Kdo a proč? Kolotoč roztáčí Eliška, která se po čtrnácti letech vrací zpět do míst, kde jako náctiletá trávila každé letní prázdniny. V jakém stavu najde dlouho nepoužívanou chalupu a v jakém obyvatele vesničky, z nichž některé považovala za dávné přátele? Jak souvisí dávná vražda v Praze s vyšetřováním zločinu na jižní hranici republiky?

Tak jako má Island svou Yrsu, my máme Michaelu Klevisovou, královnu české krimi a to právem. Drak spí rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co můžete v rámci daného žánru přečíst. Nemusí být prolity potoky krve, explicitně líčeno násilí do nejmenších detailů a vyobrazena brutalita na každé straně, aby se jednalo o kvalitní detektivku. Tato kniha je příkladem, že to lze i jinak. Věcně, čistě, ale s očekávaným napětím a gradací děje, který správným tempem spěje do překvapivého finále. Vrahem není zahradník, ale nečekaná osoba, která nevykazuje ani nejmenší náznaky závadného chování a do poslední chvíle netušíte, že právě on… A co teprve motiv.

Zde se najde malý prostor pro výtku. Bohužel i autorka se svezla na tolik módní vlně tajemna z druhé světové války a divokého odsunu Němců z pohraničí, který bezprostředně následoval. Zřejmě pod vlivem půlkulatého výročí od konce druhé světové války na nás její připomínky vykukují zpoza všech rohů a s tímto tématem pracují opravdu všichni, i když by se bez něj určitě dalo obejít. Je to paradox, ale nebýt války a Hitlera, neměla by řada autorů o čem psát, televizních kanálů co vysílat.

Knihu Drak spí se nebojím označit za jednu z nejlepších českých detektivek letošního roku, které dosud vyšly. Pro čtenáře balzám na duši. České reálie, česká jména, čeští vyšetřovatelé. Michaele Klevisové se podařilo napsat neuvěřitelně čtivý uvěřitelný příběh, což ostatně jen potvrzuje to, že jí cena Jiřího Marka pro nejlepší českou detektivku patří právem. Dokonale vykreslené postavy, vztahy, zasazení děje do reálných kulis. Nelze psát jinak než v superlativech a jednoznačně doporučit.

Název knihy        Drak spí
Autor            Michaela Klevisová
Nakladatelství        Motto