Recenze: Andreas Pittler – Vídeňské zločiny 1: Případ podivné sebevraždy /1913/

5

Historické detektivky se v poslední době staly oblíbeným a čteným žánrem. Není divu, kromě vzrušující zápletky dokážou čtenáře zavést do jiného prostředí, lákavého svou věrohodností, a dokonce mu zprostředkovat iluzi poznání historie. Nakladatelství Hejkal přineslo na český trh nové jméno – rakouského prozaika Andrease Pittlera, který zamířil do relativně nedávné historie a zasadil do děje svých Vídeňských zločinů.

videnske-zlocinyPřípad podivné sebevraždy reprezentuje první díl, kdy se můžeme seznámit s Pittlerovým hlavním hrdinou, vrchním komisařem Davidem Bronsteinem. Vídeň roku 1913 má s našimi zeměmi velmi těsnou vazbu, v té době jsme byli součástí Rakousko-Uherského mocnářství a lze tedy říct, že román Andrease Pittlera se vlastně odehrává u nás. Ostatně autor má opravdu české kořeny.

Čtenář možná nezpozorní hned, jakmile narazí na jméno Davida Bronsteina, ale autor ho „nakopne“ v úvodu dalším detailem, aby dokázal ocenit jeho jemný humor. Úkol, při jehož plnění se s ním seznamujeme, je sledování podezřelého známého pod jménem Stalin. A už se to začíná skládat, i když původní jméno Lva Trockého je u nás známé spíš jako Bronštejn. Autor trochu ještě mlží tím, že David Bronstein není úplně totožný se Lvem Davidovičem Bronštejnem, ale náznaky jsou velmi sugestivní.

Autor však původní linku sledování Stalina Bronsteinem opouští, ale dál zůstává u skutečných historických událostí, byť pozměněných tak, aby vyhovovaly autorovým uměleckým záměrům. Román se tak rozvětvuje do tří směrů – politické události předválečného Rakouska, vyšetřování sebevraždy, kterou Bronstein považuje za vraždu, a jeho neobratné pokusy o hledání partnerky.

První kroky vrchního komisaře působí na čtenáře velmi neohrabaně a občas si klade otázku, je-li potřeba tyto excesy, které neslouží k ničemu jinému než k jeho ponížení, do knihy vůbec implantovat. Možná jsem ale v tomto bodě nesprávně pochopil autorův smysl pro humor. Případ podivné sebevraždy nakonec vede k aféře plukovníka Redla, která je v současné době známá zejména díky skvělému filmu maďarského režiséra Istvána Szabó.

Nejsem si jistý, jestli autor od počátku věděl, jak hlavní postavu vyšetřovatele Bronsteina uchopit, ani jakým způsobem povede děj. Teprve později z možné interakce Bronstein – Stalin vyrostl vyšetřovatel skutečných zločinů. Do vínku mu dal vlastnosti, na nichž lze dál stavět – tvrdohlavost a neústupnost, která nemá nic společného s racionálním úsudkem. Budou ho dál zatahovat do případů, kolem nichž by se neměl ochomýtat, a to bude dál ohrožovat jeho profesní existenci.

Série s vyšetřovatelem Bronsteinem má pro českého čtenáře určité kouzlo právě v prostředí, v němž se odehrává, a tím i ve spojitosti s historií českých zemí, interpretovanou erudovaným historikem. Román, který českému čtenáři přineslo nakladatelství Hejkal, dokazuje, že je v zahraniční literatuře stále co objevovat.

Název: Vídeňské zločiny 1: Případ podivné sebevraždy /1913/

Autor: Andreas Pittler

Překlad: Vítězslav Čížek