Recenze: Ashley Farleyová – Vypůjčený život

5

Někdy se v životě vyskytnou takové momenty, které nás donutí se zamyslet nad tím, jestli opravdu žijeme tak, jak jsme si přáli, jestli jsme si splnili svá tajná přání a jestli na nás opravdu už nikde nic nečeká. Kniha autorky Ashley Farleyové Vypůjčený život vypráví o dvou ženách, které se rozhodly své životy změnit od základů, a to hned.

Lena žije se svým manželem, dcerou a fenkou. Dcera dokončila univerzitu, ale nemá zájem o to, aby si našla zaměstnání. Pro své nejbližší dělá Lena vše, co jim na očích vidí, a zapomíná na fakt, že by se stejnou měrou měla starat i o sebe. Už by se neměla cítit jako páté kolo u vozu, měla by být tou, která je také opečovávaná. Jednoho dne se rozhodne jednat a chce odjet na dovolenou. Velkou náhodou potká na letišti svou kamarádku ze studií na univerzitě Olivii, která stejně jako ona utíká před svým životem.

Olivia se po rozvodu se svým manželem snaží najít zaměstnání, které by ji uživilo a ona mohla stále žít takovým stylem jako doposud. Začne tedy psát sloupek o dění ve městě a zaměřuje se především na bohaté a slavné. Bohužel se ale dostane mezi dvě sokyně a stres ji nenechá spát. I ona se rozhodne vzít si na čas dovolenou, aby utekla před svými problémy a rozhodla se, co chce dál dělat. Po radostném setkání s dávnou kamarádkou se ženy dohodnou, že Olivia se na měsíc nastěhuje do chaty v Northern Necku a Lena bude bydlet v bytě Olivie v Charlestonu. A uvidí, co jim tato změna přinese.

Pokud znáte film Prázdniny a líbil se vám, pak se určitě budete bavit i u knihy Vypůjčený život. Zatímco ve filmu jsou hlavními hrdinkami mladé ženy, v knize jsou to padesátnice. Myslím si ale, že věk není podstatný. Důležitý je fakt, že se rozhodly něco udělat se sebou a se svou nepříznivou situací. Obě mají již část života za sebou, ale místo toho, aby se se svou situací smířily, chtějí od života víc. A to je v pořádku. Nikdy není pozdě začít si plnit své sny.

V románu se ve vyprávění obě hrdinky střídají. Čtenář tedy sleduje jednání Olivie i Leny paralelně. Obě se vyvíjí a obě se snaží pracovat na tom, aby mohly být znovu šťastné a spokojené. Cesta za štěstím ale není snadná a často přináší mnohá úskalí. To ale tyto ženy nezastaví.

Kniha byla vydána v nakladatelství Metafora v edici Sedmilásky. Myslím, že čtenářky, které si tuto edici oblíbily, by si neměly nechat knihu Vypůjčený život ujít. Nemyslím si, že věk hlavních hrdinek by měl být překážkou pro čtenářky mladšího věku, ba naopak. Ve chvíli, kdy se začtou, zapomenou, kolik ženám vlastně je, a budou jim zajisté držet palce. Je to oddechové text, který láká na čtení při šálku horkého čaje za deštivých dní. Stejně jako po dešti vyjde zase slunce, tak i po špatných dnech přijdou ty dobré. A ač se to může zdát jako klišé, naděje umírá poslední. A v to věří i hrdinky tohoto příběhu.

Název: Vypůjčený život
Autor: Ashley Farleyová
Překlad: Veronika Kratochvílová