Recenze: Hannah Rothschildová – Zřícenina na krku a jiné katastrofy

5

Téma knihy Zřícenina na krku a jiné katastrofy může českému čtenáři připomínat Aristokratku Evžena Bočka. Ostatně samotný přebal uvádí podobnou zápletku jako Bočkovy příběhy: Humorný román o excentrické rodině anglických aristokratů, jejich rozpadajícím se sídle a záchraně rodové cti. Je ale příběh anglické autorky vážně podobného ražení jako česká knižní řada?

aristokratka-po-anglickuAutorka nás zavádí do Anglie roku 2008 na panství Trelawney v Cornwallu. Stařičký hrabě obývá se svou manželkou a rodinou svého syna rozlehlé sídlo. Finance šlechticů díky výstřelkům předků i posledních dvou generací značně prořídly. Žijí tak v rozpadajícím se sídle na hranici chudoby. Na obzoru se navíc stahují mračna finanční krize a kostlivci z minulosti.

Dílo obsahuje humorné pasáže, které vycházejí převážně z jednotlivých charakterů členů rodiny a dalších zainteresovaných osob. Až se svazek zdá být příliš útlý pro tolik hrdinů, kteří  er-formou líčí děj. Nad všemi ostatními vystupují postavy Jane, manželky hraběcího syna, a Blaze, dcery hraběte, která musela opustit rodné sídlo. Líčené charaktery jsou uvěřitelné a lidské, jednají nelogicky pod návalem vášní. Žádný hrdina ovšem není podobný druhému. Každá z postav má nějaké své trápení, představené problémy odpovídají několika generacím, které spolu žijí. Vnuk hraběnky se trápí pro svou první lásku, zatímco hraběnka, která zažila druhou světovou válku, strádá pod neduhy stáří.

Nejen problémy, ale i pohled na rozlehlé chátrající sídlo Trelawney je různý. Zatímco pro dědice nemovitosti se jedná o oprátku na krku, pro jiné se jedná o ráj, ze kterého byli vyhnáni. Ani jedna skupina se nemůže oprostit od vlivu, který na ně sídlo má a který jim ztrpčuje život.

Postavy jsou zároveň ovlivněny svým společenským postavením – některé více, jiné méně. Například stařičká hraběnka se zuby nehty drží zašlého lesku, děti počala spíše z nutnosti zajistit následovníka, než z vlastní potřeby. Je neochvějně přesvědčena o vlastní důležitosti. V protikladu k ní stojí sestra jejího manžela. Ta si nemyslí, že je nadřazená, díru do světa naopak udělala jako uznávaná bioložka. Zajímá se tak naopak o ty nejmenší, jako třeba o blechy. Autorka, sama prostého původu, tematizuje i nevýhody vyššího společenského postavení:

Princezna Amélie byla chytrá žena, která, kdyby jí bylo dopřáno špetky vzdělání, se mohla po celý život věnovat třeba kariéře učitelky. Místo toho byla uvězněná v chomoutu své třídy a v tom, co od ní její příbuzní dle svých představ očekávali. Byla zvyklá, že ji obyčejní lidé poslouchali a podřizovali se jí, takže teď viděla příležitost nejen ukázat své svrchované postavení, ale také poskytnout útěchu jedné ovečce ze zbloudilého stáda. (Rothschildová, Hannah, 2020. Zřícenina na krku a jiné katastrofy. Přel. D. Michnová. Praha: Metafora, s. 326)

Pokud byste hledali záporáka, nabízela by se vedle hraběnky i postava Thomlinsona Sleeta. Každý z představených hrdinů ovšem v sobě nese i určitou tragiku, která znemožňuje jej jednoduše odsoudit.

Spisovatelka využívá ve svém díle nejen mnoho postav, ale i hodně relevantních témat pro tehdejší i dnešní společnost. Zmínky se tak dočkal Hitler, i globální oteplování. Významnou roli pak získala ekonomická krize roku 2008. Ve dvou pasážích se postavy rovněž bavily o Applu a internetu jako o věcech, jejichž budoucnost je nejistá. Což působí na dnešního čtenáře trochu neuvěřitelně. Jiná témata si naproti tomu vysloužila více místa v textu, jako například koníčky a obživa postav. Musely být nutné obsáhlé rešerše například z oblastí finančnictví, umění a biologie.

Děj Zříceniny na krku je popsán na 432 stránkách. Vyprávění začíná v červnu 2008 a končí v květnu 2010. Ačkoliv autorka přeskakuje v ději někdy o několik dní, jindy o měsíce, působí vývoj některých postav přesto urychleně. Kniha obsahuje humorné a satirické prvky, které ovšem doplňují vážná témata. Nejedná se tedy o tak zábavný text, jako je Bočkova Aristokratka. Toto dílo je přesto velice čtivé a zaujalo mě množstvím problémů a témat, kterým se věnovalo. Škoda, že si spisovatelka některé události neponechala pro případné pokračování a nedopřála svým postavám více prostoru. Osobně mě překvapilo, že tato publikace vznikla zrovna v Anglii, kde bych předpokládala, že se šlechtici těší velké oblibě. Pokud se i vy zajímáte o Anglii, případně o příběh padlé rodiny z vyšších společenských kruhů, tak vám mohu knihu doporučit.

Název knihy: Zřícenina na krku a jiné katastrofy

Autor: Hannah Rothschildová

Překlad: Drahomíra Michnová