Recenze: Jiří Dobrylovský – TVŮRCE ČESKÝCH MOŘÍ Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan

5

Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan. Výraznou osobnost, která zásadně změnila ráz jihočeské krajiny, si jistě pamatujeme z hodin dějepisu. Ale jaký byl tento bezesporu výjimečný muž? Jaký žil život? Kdo byly jeho lásky? To jsme se nedozvěděli, většinou se vše odbylo tím, kdy (kde) se narodil, co vytvořil a kdy (kde) zemřel. Nyní máme možnost prostřednictvím historického románu TVŮRCE ČESKÝCH MOŘÍ Jiřího Dobrylovského lépe poznat a možná i porozumět slavnému českému rybníkáři, který by v současnosti nejspíš dostal nálepku „kontroverzní“.

Autor začíná příběh vyprávět ve chvíli, kdy stojí starý Jakub Krčín na hrázi rybníka a vzpomíná na svůj život. Lituje chyb, kterých se ve svém životě dopustil, tak rád by je napravil, ale neví, zda je to vůbec možné a zda má ještě dost času. Postupně se před čtenářem odvíjí celý jeho život, detailně se dozvídáme o tom, proč si vybral konkrétní místo na stavbu rybníka, kde na to sehnal peníze, i kdo na stavbě pracoval, ale Krčínova tvář člověka s lidskými radostmi i starostmi zůstává poněkud ve stínu.

Kniha se čte dobře, obsahuje však jen velmi málo dialogů, Krčín vede v podstatě monolog sám se sebou. Najdeme tam jen hlavní linii – Krčínovo vyprávění –, životy ostatních postav jsou letmo „nahozené“ a je škoda, že i historicky významná postava Viléma z Rožmberka je vykreslena jen ve zjednodušených obrysech. Vždyť kde jinde by měl být věnován prostor detailnějšímu popisu konkrétní doby, podrobněji rozpracovány vedlejší postavy v různých dějových liniích, než právě v historickém románu?

Ukázka:
Ty sluneční paprsky, osvětlující rybniční hladinu, mi zářily přímo do očí, ale jak už to u zapadajícího slunce bývá, neoslňovaly mne. Spíš jsem měl pocit, že mne chtějí, ozařujíce mou mysl, přimět k posouzení všeho, co jsem ve svém životě s takovou námahou pomáhal přivést na svět. A co jsem naopak v dávných dobách lehkomyslně odhodil, netuše, že k stáru si mě léta potlačované vzpomínky nakonec stejně najdou. DOBRYLOVSKÝ, J. (2020). TVŮRCE ČESKÝCH MOŘÍ. Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan. Ed. A. Hamari. Brno: Moravská Bastei MOBA, s.r.o., s. 9.)

Jaký tedy byl ten slavný Jakub Krčín? Nerudný, vypočítavý kariérista? Člověk, který se pro svou vášeň stavět rybníky spolčil s ďáblem a zradil svou skutečnou lásku? Svůj názor si jistě po přečtení Dobrylovského románu vytvoříte sami. A až budete jednou stát na hrázi rybníka Svět (původně pojmenovaného Nevděk), třeba zrovna kousek od sochy Jakuba Krčína, možná vás napadne, že nevděk světem skutečně vládne, vždyť Krčín by dnes rozhodně nepatřil k oblíbencům ochranářů životního prostředí, stejně jako měl spoustu odpůrců ve své době.

Jiří Dobrylovský dokázal napsat silný příběh a čtivou formou přiblížil výraznou osobnost naší minulosti. Jeho román TVŮRCE ČESKÝCH MOŘÍ bych doporučila všem milovníkům historických románů, zejména však těm, kteří si nelibují ve složitých textech s obsáhlými popisy, ve velkém množství postav v různých dějových liniích a dávají přednost textu, který směřuje přímo k jádru příběhu.

Název knihy: TVŮRCE ČESKÝCH MOŘÍ Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan
Autor: Jiří Dobrylovský
Nakladatelství: Moravská Bastei MOBA, s.r.o.