Recenze: Dhonielle Clayton, Sona Charaipotra – Tiny Pretty Things (Krása, která bolí)

„Pro krásu se musí trpět“… tuhle větu slyšela určitě skoro každá dívka. A zde v baletní škole to platí dvojnásob. Baletka musí být dokonalost sama a za tím nestojí nic jiného než tvrdá dřina a odříkání. Jelikož je tahle škola plná baletek, musí se každá z nich připravit na závist a velmi drsné naschvály, které překračují veškeré meze.

Na prestižní baletní škole na Manhattanu se chystají vyhlásit obsazení do baletu Louskáček. Baletka, jež dostane hlavní roli, má dobře nakročeno k zářné kariéře. Ale kdo to bude? Někomu by se možná mohlo zdát, že královna školy Bette je pro tuto roli stvořená, je totiž opravdu dokonalá. June je oproti ní věčná náhradnice, pro všechny vždy až ta „druhá“, jenže už toho má po krk. Letos musí být June nejlepší, jinak s baletem navždy skončí. Nová studentka Gigi příjemně překvapí, když svým výkonem s přehledem předčí ostatní baletky, jenže bude to stačit na obsazení do Louskáčka?

Tento příběh je vyprávěn v ich-formě z pohledu tří rozdílných baletek: Bette, June a Gigi. A přece mají jedno společné – chtějí být v baletu nejlepší. Proto ani jedna z nich neváhá při své cestě na vrchol si trochu pomoct. Jenže tyto malé naschvály, které se zdají být ze začátku nevinné, se brzy mění ve velmi zákeřné, až za hranicemi morálky.

V knize se ovšem nesetkáme jen s intrikami, naschvály a falší, jak by se mohlo na první pohled zdát. Řeší se tu i další zásadní téma, bulimie, kterou trpí jedna z protagonistek příběhu. Tato nemoc občas trápí mladé dívky a obzvlášť když jste baletka, prostě musíte být štíhlá a dokonalá. Na této škole se tomu ale snaží předejít tím, že dívky pravidelně váží a doporučují jim, jakou mají mít váhu. Pokud se dívce nepovede ji po několikáté dodržet, tak ji bez milosti pošlou domů a na baletní škole končí.

Tato kniha je opravdu skvěle napsána, například je tu dokonale vidět, jak je každý váš sok. Nikomu nemůžete věřit, naprosto nikomu, ani své nejlepší kamarádce. Jenže jak poznat, od koho se držet dál? Kdo se vás snaží využít ke svému vzestupu na vrchol? Příběh je s každou stránkou temnější, napínavější a doslova smrtící. Tomu všemu i napomáhá atmosféra příběhu, který se sice odehrává v USA, ale v baletní škole je spíše ruské prostředí a z příběhu sála odměřenost.

Příběh autorka obohatila i o milostnou linii, ta knihu zpestřuje a ukazuje, že i chladné baletky mají srdce. Možná to i celý příběh trochu zjemňuje, aby nepůsobil tak temně. Jelikož některé věci, kterých jsou ostatní schopni, mě děsily. Místy jsem měla husí kůži z těch hrůz, co někteří umí udělat druhým jen kvůli pár minutám slávy.

Tahle kniha má opravdu všechno… romanci, přátelství, intriky, faleš, šikanu. Knihu bych doporučila nejen mladým děvčatům, ale každému, kdo si chce něco přečíst o baletu a vidět více do zákulisí. A nejen ten nádherný dokonalý tanec na parketu, který vypadá tak nevinně. Vůbec nevadí, jestli vám balet nic moc neříká. O to víc oceníte nové informace o baletu a bude kniha pro vás ještě zajímavější.

Pokud někdo z vás rád srovnává knihu a film, na Netflixu je možné vidět seriál pod názvem Krasotinky, který je inspirován touto knihou.

Název knihy: Tiny Pretty Things (Krása, která bolí)
Autorky: Dhonielle Clayton, Sona Charaipotra