Recenze: Chandler Blaker – Tichá pošta

5

Na mnoha pracovištích po celém světě se ještě stále děje to, že jsou podřízení nevhodně obtěžováni svými nadřízenými. Bohužel se stále oběť za tuto skutečnost stydí a nevyjde s pravdou ven. Často snáší takové chování dlouhá léta a zabředávají do názoru, že s tím stejně nejde nic dělat. Hlavní hrdinky románu Tichá pošta autorky Chandler Blaker se ale rozhodnou jednat.

ticha-postaSloane, Grace, Ardie a Rosalita dělají pro společnost Truviv celá léta. Chování jejich nadřízeného Amese Garretta znají a snaží se jakýkoliv kontakt s ním omezit na minimum. Nejvíc se bojí faktu, že zůstanou s tímto mužem o samotě v jeho velké kanceláři s dveřmi, za kterými není nic slyšet.

Jednoho dne do firmy nastoupí nová atraktivní kolegyně. Nikdo se ji nesnaží varovat, protože se bojí, jak by zareagovala. Navíc od posledního „útoku“ uběhlo už mnoho času, a tak se domnívají, že se možná jejich šéf zklidnil. Pak ale nečekaně zemře generální ředitel a vypadá to, že by Ames mohl nastoupit na jeho místo – a ublíženým ženám začne v hlavě vířit proud myšlenek, jak by to asi vypadalo, kdyby tento typ člověka měl neomezenou moc. A tak se rozhodnou o svých zkušenostech mluvit.

Sloane pracuje tvrdě a přesčasy má na denním pořádku, stejně jako všechny její kolegyně. Doma má tolerujícího muže a dospívající dceru, která se bohužel ve škole potýká s šikanou. Sloane se tedy snaží nejen být nejlepší v práci, ale nezanedbávat také svoji milující rodinu.

Grace je novopečenou matkou, a přesto už je zpět na svém místě. Ve volných chvilkách chodí do malé místnosti odsávat mléko pro svou novorozenou dceru a snaží se před svými kolegy skrývat únavu, se kterou se potýká den co den.

Ardie je rozvedená. Její bývalý manžel si našel jinou ženu a jejich malý syn Michael tedy musí žít ve dvou různých domovech.

Rosalita sice nepracuje ve firmě na postě právničky jako ženy výše zmíněné, ale svou práci odvádí stejně dobře a efektivně. Jako uklízečka musí chodit na večerní směny, a tak je její syn často doma sám. Přesto ale věří, že pro jeho dobro dělá jen to nejlepší.

Všechny čtyři ženy mají něco společného. Snaží se stihnout dělat dobře svou práci, vychovávat děti a věnovat se i svým partnerům, pokud nějaké mají. Pokud se dostanou do křížku s některým ze svých mužských kolegů či nadřízených, musí mlčet a pokračovat tvrdě ve své práci. Nikdy si nemohou postěžovat na bolest hlavy, menstruační problémy nebo na nedostatek času na děti. V práci se z nich musí stát roboti, kteří pracují bez citů, efektivně a víc než muži, aby dokázaly, že jsou na svém místě oprávněně.

Kniha Tichá pošta se zaobírá citlivým tématem sexuálního obtěžování na pracovišti. V dnešní době můžeme v médiích zaznamenat těchto stížností na chování především mužského pokolení víc a víc. Věřím, že je těžké rozhodnout a vypátrat, kde je pravda, a že role soudce je nevděčná práce. Na druhou stranu vím, že udělat kariéru je těžší pro ženu než pro muže. I v dnešní pokročilé době je žena stále v některých kruzích brána jako podřadná, jako ta, co se má starat o rodinný krb a práci nechat na muži.

Dnes už jsou ale pravidla nastavená jinak. Dávno už ženy nechtějí být jen vzornými manželkami, ale také touží něco ve své zvolené profesi dokázat. Je také pravda, že i muži už nečekají od svých žen stoprocentní servis a zapojují se do chodu domácnosti víc, než tomu bylo za minulých časů.

Knihu ocení především ženská část čtenářstva než ta mužská. Hlavní hrdinky jsou silné ženy, které jsou zároveň dobrými právničkami i matkami. Jsou to ženy, které chtějí světu dokázat, že si nenechají nic líbit. Jsou to ženy, které svým jednáním mužům ukazují, že i ony mají hlas a že už skončilo tolerování nevhodného chování v práci. Sama si nedokážu představit, jak bych se v takové situaci zachovala já osobně, ale ženám, kterým se něco takového stalo, přeji, aby v sobě našly sílu a nenechaly si to pro sebe. Buďte jako hrdinky knihy Tichá pošta.

Název: Tichá pošta

Autor: Chandler Blaker

Překlad: Anna Křivánková