Recenze: Dick Francis – Expert

1 1 1 1 1 (22 hlasů)

Zoufalství je společensky neúnosné. Těmito slovy britský spisovatel Dick Francis, jenž se proslavil jako mnohokrát oceněný profesionální žokej a pilot Královského letectva, začíná psát knihu Expert. O muži na první pohled nezajímavém. Jeho denní rutinou je nakládání beden alkoholu, rozvážení a prodávání. Při těchto pracích, při večeři či ve spánku se vrací vzpomínky na manželku, zvláště když ji nesmírně moc miloval. Na tu, která ho i s nenarozeným dítětem při porodu opustila a díky níž prožil nejkrásnější chvíle života. V takových situacích téměř každý sáhne po láhvi vína.

knihaPro některé lidi představuje past bez možnosti úniku nebo nekonečné topení se v tom samém moři. Noční můru, jež vám nedá spát a díky níž ztratíte veškeré síly i naději v budoucnost. Takto může vypadat cesta životem s nebezpečným přítelem, který se zdá být nápomocný, ale ve skutečnosti z vás vysává energii. Vášeň, požitek se velmi snadno změní na nikdy nekončící boj. Ovšem mnozí do oněch problémů nespadnou a drží se nad vodou. Pouze praví experti poznají druhou tvář, tvář bez utrpení a zármutku. Přirovnal bych ji k odpočinkové zóně, v níž toužíte poznat všechny její kouty a nalézt jich co nejvíc do své sbírky. Poté si pouze vyberete, kterou dnes večer navštívíte. Aby byl chuťový zážitek dokonalý, nesmíte se splést ve výběru a kombinaci. Odborník vyzbrojen zkušenostmi a vědomostmi vám dokáže poradit, zda se hodí ke kuřeti na paprice či k hovězímu.

Expert s lehkostí rozliší pravé St. Emillion, Valpolicella nebo Volnay od falšovaných vín či ředěnou whisky Bell´s. Ano, takto citlivým jazykem se může chlubit jen opravdový profesionál. Ptáte se: „K čemu člověku tato schopnost bude a využije ji vůbec?“ Věřte nevěřte, právě ona tvoří samotné základy při vyšetřování padělání alkoholu, kterého se ujme seržant Ridger po boku se znalcem a vlastníkem vinotéky Tonym Beachem.

Autor s neočekávanou rychlostí mění smutný román, ve kterém hlavní hrdina vzpomíná na svou zesnulou manželku, na krvavý horor, v němž za masovou vraždou stojí dětinská chyba. Na tu ovšem navazuje mnohem zákeřnější, promyšlenější a snad neodpustitelný podvod s alkoholem, v němž šéf, jehož chování připomíná absolutistickou vládu, jde přes mrtvoly a to doslova.

Velmi často si náhoda dokáže pohrát s osudem a netušili byste, na jak vysokou hodnotu pro vyšetřovatele se může vyšplhat vnímavost. Konkrétně se jedná o pozornost při ochutnávání vína u barového pultu. Kritický názor napomáhá k nápravě. Policie při vyšetřování této stížnosti přijde na to, že zástupce mrtvého vlastníka restaurace používá krycí jméno a neexistující adresu. Až s přibývajícími stránkami se dozvíte proč.

Celkově rychlý spád děje s mnohými souvislostmi a spletitostmi se v závěru spojí a mnohé neobjasněné skutečnosti se rázem poskládají do nádherné mozaiky, v níž každý sám o sobě nic neznamenající dílek perfektně zapadá do dalších a teprve společně se mohou pyšnit svou krásou a propracovaností. Dick Francis příběh vypráví jako obvykle svižně a přímo, bez zbytečných zdlouhavých pohledů do minulosti. Děj psaný očima Tonyho Beache, jenž je zároveň hlavní postavou románu, se odehrává v prostředí businessu s ohnivou vodou. Koně sice nehrají v této zápletce hlavní roli, jak bývá u Francisových knih zvykem, avšak autor se jim přesto nevyhne. Jejich koupě a prodej napomáhá k praní špinavých peněz.

Knihu Expert doporučuji znalcům alkoholu, neboť narazí na mnohé rady a zajímavosti, ale i milovníkům spletitých detektivních románů.

Název: Expert
Autor: Dick Francis