Recenze: Ronit Matalon – A nevěsta zavřela dveře

Novela izraelské autorky Ronit Matalon A nevěsta zavřela dveře mapuje jeden den izraelské rodiny. Všichni příbuzní se připravují na velký den, kdy se spojí jejich rodiny. V nestřeženém okamžiku se ale nevěsta rozmyslí, zamkne se v ložnici svých rodičů a odmítá nejen otevřít dveře komukoliv, ale s nikým ani nekomunikuje.

knihaČtenáře do děje uvádí sama nevěsta s prohlášením, že se vdávat nebude. Po této památné větě se z jejího pokoje neozve už žádný zvuk. Zatímco Margi (nevěsta) zůstala ve svém pokoji v úplném tichu jen se svými myšlenkami a rozhodnutím, které zajisté ovlivní nejeden život, na druhé straně dveří nastane totální zmatek. Matka nevěsty a ženich se zpočátku snaží s Margi komunikovat a zjistit, proč se najednou tak rozhodla, babička prozatím v klidu sedí ve svých svátečních šatech a do děje nijak nezasahuje. Již má odžito mnoho let a není tak úplně při smyslech. Bezmyšlenkovitě tedy sedí na židli a čeká připravená, až bude moct odjet na svatbu své vnučky.

Do dějiště této rodinné tragédie postupně přichází nové a nové postavy. Přidávají se rodiče ženicha, ale i zdánlivě cizí lidé, kteří jsou přivoláni na pomoc, aby pomohli vyřešit tuto svízelnou situaci. Každý z nich vymýšlí, jak by mohli Margi pomoct a společně debatují nad tím, co se vlastně muselo stát, že se tak rozhodla.

Na první pohled je novela jen zmateným textem, ve kterém se řeší, zda se nevěsta s ženichem nakonec vezmou, či nikoli. Při hlubším pohledu se ale čtenáři rozkrývají podstatnější témata. Jedním z nich je nálada současné izraelské společnosti a tím druhým je rodina jako taková.

Novela donutí čtenáře zamyslet se v kontextu této rodiny o svých problémech. Řeší se tu klasické rozpory, kdo zaplatí náklady spojené s tímto aktem, co se stane, když se opravdu nevěsta rozhodne se nevdat, a samozřejmě, proč se vlastně zavřela a odmítá s kýmkoliv mluvit. Emoce střídá emoci. Místy je příběh humorný, v další chvíli se mění v tragikomedii a přechází až do melancholie. Autorka pouze naznačuje možná řešení a odpovědi, ale nikdy na hromadící se otázky neodpoví jednoznačně. Je tedy pouze na čtenáři vyvodit si své závěry a odpovědět si sám.

Před dveřmi nevěsty stráví nejvíc času pochopitelně ženich. Mati svou nastávající prosí, spílá jí, ptá se, křičí i pláče. Nechce už vědět, zda si ho vezme, ale trápí ho fakt, že neví, proč si ho nechce vzít, a také se bojí, že s ním vůbec nechce být. V retrospekci si přehrává důležité i nedůležité momenty jejich vztahu a na základě svých chmurných myšlenek zpochybňuje nejen jejich vztah, ale celkově bytí lidstva.

Nakonec není důležité, jak celé vyprávění dopadne. Čtenáře jistě bude zajímat, zda nevěsta vyšla ze svého dobrovolného vězení, či zůstala v pokoji dál, ale podstatou novely je odpovědět si na vlastní otázky, které vyvstanou při jejím čtení. Zároveň se dozvídá více o fungování rodiny v Izraeli a celkové náladě ve společnosti mezi jednotlivými společenskými vrstvami.

Novelu izraelské spisovatelky vřele doporučuji. Je sice zmatečná a plná popisných pasáží, ale na konci čtenář zjistí něco víc o sobě samém.

Název     A nevěsta zavřela dveře
Autor    Ronit Matalon