Recenze: Bernardine Evaristo – Dívka, žena, jiné

Dvanáct žen, dvanáct osudů, jeden příběh. Právě to nabízí experimentální román Dívka, žena, jiné z pera Bernardine Evaristo, za který si autorka vysloužila Bookerovu cenu. Vyprávění žen se prolínají celým uplynulým stoletím a jednotlivé hrdinky by se nemohly lišit víc. Jejich prostřednictvím se otevírá mnoho témat, která jsou ve společnosti aktuální, a dokumentuje jejich postupný názorový posun.

kniha„v ženských časopisech, které teď Penelope četla, stálo, že se ženy nemají definovat mužským partnerem, že závislost na muži je znakem slabosti
jaký rozdíl proti časopisům, které četla zamlada, kde se radil přesný opak“
EVARISTO, Bernardine, 2020. Dívka, žena, jiné. Brno: Host, s. 285. ISBN 978-80-275-0367-4.

Dívka, žena, jiné je specifickým dílem hned na několika úrovních. Na první pohled je patrné, že Bernardine Evaristo experimentuje s formou – celá kniha se pohybuje na pomezí poezie a prózy. Jedná se ale o formu dostatečně přístupnou i čtenářům, kteří podobné literatuře příliš neholdují. Každá věta sice začíná na novém řádku, chybí jí velké písmeno a tečka, ale žádných dalších větších změn v textu se netřeba obávat.

Díky těmto drobným formálním změnám však román působí jako čtení poezie a nutí mnohem více k zamyšlení nad jazykem, strukturou vět a výrazy. V originále různé postavy používají rozdílné rejstříky angličtiny, především slang z různých londýnských komunit odlišuje jednotlivé charaktery od sebe. Překladatelka Viktorie Hanišová se pokusila různou míru spisovnosti adaptovat, česká nářečí však neodpovídají londýnskému slangu, a tak překlad používá pouze obecnou, hovorovou a spisovnou češtinu jako jazykové odlišení.

„jenže já na rozdíl od tebe žádný zásadní psychický problémy nemám, Domi
protože ses sebou nezabývala do hloubky, a tak jsi je neobjevila
správně“
EVARISTO, Bernardine, 2020. Dívka, žena, jiné. Brno: Host, s. 416. ISBN 978-80-275-0367-4.

Ač je tedy potřeba si do jisté míry jazykovou odlišnost jednotlivých kapitol domýšlet, dvanáct žen, jejichž příběhy sledujeme, by nemohlo být odlišnějších. Každá pochází z jiného sociálního zázemí, je jiné rasy, mnoho z nich se také odlišuje svou sexuální orientací. Bernardine Evaristo ukazuje, že žena není jedna stereotypní bytost, ale obrovská škála naprosto odlišných osobností. Může se to zdát jako samozřejmý fakt, Dívka, žena, jiné ho však představuje a objevuje vskutku originálně.

Díky rozdílným ženám se v knize objevují i rozdílná témata. Na prvním místě, co se týče množství prostoru, je feminismus, protože na nerovnost pohlaví naráží hrdinky denně – liší se ovšem v situacích a ve svém přístupu k jejich řešení. Autorka však otevírá také například otázku rasové diskriminace, sociální mobility a mnoho dalších. Nikde ale čtenářům nevnucuje svůj názor, pouze dává nahlédnout do osudů a názorů postav. A tak má každý možnost utvořit si vlastní postoj a zamyslet se pouze nad tím, nad čím se zamyslet chce.

„Shirley se snaží nepodlehnout stihomamu, který pramení z přesvědčení, že každá negativní reakce je vyvolaná její barvou pleti“
EVARISTO, Bernardine, 2020. Dívka, žena, jiné. Brno: Host, s. 218. ISBN 978-80-275-0367-4.

Dívka, žena, jiné není jednotný příběh, ačkoli osudy všech dvanácti hrdinek jsou navzájem propojené. Děj však otevírá divadelní představení režisérky Ammy, která na něj pozve své přátele. A právě mezi nimi se nachází mnoho žen, které následně vypráví své příběhy. Ne každý host na představení dostane prostor, ale vedlejší postavy poznáváme aspoň očima dvanácti protagonistek. Pokud by však jeho životní příběh popisovala Bernardine Evaristo, byl by zajímavý snad úplně každý.

„ale jestli si má kvůli tomu, aby uplatnila svoje vzdělání, talent, intelekt, dovednosti a vůdcovský potenciál, zhuntovat nohy, tak ať
každé ráno si před zrcadlem v koupelně odříkává mantru
jsem absolutně reprezentativní, příjemná, společenská, empatická, progresivní a úspěšná“