Recenze: Holly Bourne – Místa, kde jsem plakala

5

Romantických příběhů, zvlášť pro mladé čtenáře, už tu byla spousta. Jen málo z nich se ale pouští do hloubky a ukazuje mezilidské vztahy takové, jaké doopravdy jsou. Otázku, co to znamená být ve zdravém vztahu, se snaží zodpovědět britská spisovatelka Holly Bourne ve svém nejnovějším románu Místa, kde jsem plakala.

Pokud jde o literaturu pro mládež, Holly Bourne lze směle nazvat ostřílenou autorkou. Česky jí vyšla trilogie Být holka je dřina a romány Jsme všichni sněhové vločky?a To se může stát jen ve filmu. Ač každá její kniha tematizuje jinou problematiku, všechny se věnují vztahům a dospívání. Co však mají jednoznačně společného, je jistě realističnost a střízlivý pohled na životní osudy postav. Ať už jde o znásilnění, toxický vztah, psychické zdraví nebo feminismus, Holly Bourne dané téma vysvětluje a hlavně ukazuje, jak v praxi funguje a jaké může mít důsledky.

Její nejnovější titul, Místa, kde jsem plakala, se soustředí na Amelii, která byla nucená se kvůli práci svého otce přestěhovat na druhou stranu země. Kvůli tomu se také rozešla s přítelem a zároveň svým nejlepším kamarádem. Na toho ale brzy zapomíná, protože potká oslnivého, charismatického hudebníka Reese. Nejprve Amelie nemůže uvěřit tomu, že právě ona ho doopravdy zaujala. Ukazuje se ale, že vztah s Reesem možná nebude tak růžový, jak si představovala…

Co když si to skoro nepamatuju?
Znamená to, že se to nikdy nestalo?“
BOURNE, Holly, 2021. Místa, kde jsem plakala. Praha: Slovart, s. 222. ISBN 978-80-276-0127-1.

Stejně jako u svých předchozích knih se autorka ani v případě nejnovějšího románu nesnaží tajit, že se vztahem hlavní hrdinky je něco špatně. Čtenáři však dostávají dostatek prostoru na poznání postav a zorientování se v okolním prostředí. A oproti ostatním titulům z pera HollyBourne je ho potřeba víc, protože se zde prolínají dvě dějové linie. To může ze začátku působit chaoticky, časem se ale začnou protínat a jejich spojení lze jistě označit za nápadité.

Kromě hlavního motivu toxického vztahu mezi Amelií a Reesem autorka prostřednictvím dalších postav otevírá i jiná témata. Se stěhováním hlavní hrdinky do jiného města přichází totiž také nutnost zapadnout na nové škole, najít si kamarády a udržet si vztah s těmi starými. Zároveň Holly Bourne tradičně věnuje poměrně velké množství pozornosti rodinné dynamice. Stejně jako v jejích ostatních knihách je i v té nejnovější zřejmé, že rodina má na dospívající velký vliv, který rozhodně není radno podceňovat. Ani v literatuře.

Protože s nepopiratelnými pravdami se to má takhle: žádná pravda nikdy není pevně daná. Její nepopiratelnost má datum trvanlivosti. To, co je pravda, se může změnit a transformovat, jak otáčíme stránky našeho života, jak se sami měníme a transformujeme, nevyhnutelně ztrácíme kontrolu nad tím, co se s námi děje a jaký to má dopad.“
BOURNE, Holly, 2021. Místa, kde jsem plakala. Praha: Slovart, s. 104. ISBN 978-80-276-0127-1.

Místa, kde jsem plakala se od ostatních Young Adult příběhů liší nejen svou propracovaností, ale především citlivostí, s jakou autorka k osudům svých postav přistupuje. Právě díky tomu si čtenář může některé z nich oblíbit a jinými zase opovrhovat. Každý, kdo se v příběhu Amelie byť jen mihne, má nějaký charakter, zájmy a zkrátka vlastní život. O plochých postavách se zde opravdu mluvit nedá.

Navíc se objevuje téma hudby, které se přirozeně prolíná (nebo spíš zní?) celou knihou. Je to totiž právě hudba, co svede Amelii a Reese dohromady, i když nepřímo. Postava Amelie navíc skvěle ukazuje, že i když má člověk něco doopravdy rád, nebývá to bezpodmínečné. Její tréma před každým hudebním vystoupením může být pro mladé čtenáře inspirací k překonávání překážek v cestě za svými sny.

Trochu se to ve mně sevřelo. Nechtěla jsem, aby mě jeho spoluhráči nesnášeli. Nikdo nechce být Yoko Ono.“
BOURNE, Holly, 2021. Místa, kde jsem plakala. Praha: Slovart, s. 92. ISBN 978-80-276-0127-1.

Meta description: Ve svém nejnovějším Young Adult románu Místa, kde jsem plakala Holly Bourne citlivě ukazuje nástrahy toxického vztahu mladým čtenářům.