Recenze: Chimamanda Ngozi Adichie – Purpurový ibišek

5

Sourozenci Kambili a Jaja žijí se svou rodinou v Enugu v africké Nigérii. Na první pohled to vypadá, že žijí ideálním životem a užívají si výhod bohaté rodiny, která může mít téměř vše. Jak ale čtenář brzy zjistí, ne vše je tak, jak vypadá. Román psaný z pohledu patnáctileté dívky napsala autorka Chimamanda Ngozi Adichieová a jmenuje se Purpurový ibišek.

purpurovy-ibisekKambili nežije život jako její vrstevníci v běžných nigerijských domácnostech. Kambili může těžit z úspěchů svého otce a může tak navštěvovat soukromou školu, chodí v hezkém oblečení a nezná pocit hladu. Její spolužačky jí často závidí a její okolí věří, že to, co Kambilin otec tvrdí, je svatosvatá pravda. Navíc se tento muž prezentuje na veřejnosti jako úplný světec. Bohužel ale jeho činy za zavřenými dveřmi vlastního domova mluví úplně o něčem jiném. Jeho rodina ale stále nejvíc respektuje patriarchát, a tak o těchto nehodách nemluví anebo je berou na sebe.

Kambili začne otevírat oči ve chvíli, kdy s bratrem stráví nějaký čas u své tety. Jejich bratranci a sestřenice se k nim zpočátku nechovají moc přívětivě, protože se domnívají, že mají všechno, co by oni chtěli, ale bohužel na to nikdy nedosáhnou. Čím víc se poznávají, tím víc odhalují pravdu a vzájemně se obohacují svými zažitými zkušenostmi. Kambili i její bratr Jaja najednou vidí, co všechno by mohli dělat, kdyby žili jiným životem, než jim diktuje jejich otec. Jejich příbuzní díky nim objevují tajemství, která měla zůstat skrytá.

Hlavní hrdinkou a zároveň vypravěčkou celého příběhu je Kambili. Autorka jejími ústy seznamuje čtenáře nejen s těžkým dospíváním v privilegované rodině, ale ukazuje čtenáři krásy její rodné země. Autorka nevyužívá sáhodlouhé popisy krajiny, historie či politických podmínek, v rámci vyprávění sem tam zmíní, jaké mají na sobě ženy šaty, co bylo k rodinnému obědu či jaký svátek se zrovna slaví. Čtenář se tak nenásilnou formou dozvídá informace, ze kterých si může složit obrázek země, kterou ani nenavštívil.

Purpurový ibišek obsahuje mnoho témat, tím nejzásadnějším je ale postavení žen ve společnosti země jako je Nigérie. Na jedné straně tu stojí ženy utiskované (matka Kambili), které se nechají urážet, bít a mučit, protože toto chování zažily už u svých otců a věří, že je to tak správné. Na druhé straně stojí ženy silné a emancipované, ženy, které věří, že mohou být stejně dobré –ne-li lepší než muži. Zatím však jsou v oslabení a své místo na slunci si musí často velmi těžce vydobýt.

Samotná Kambili se teprve vyvíjí. Sama neví, jak se postavit svému despotickému otci, kterého svým způsobem miluje, jelikož jí dal život, střechu nad hlavou a možnost dobrého vzdělání, zároveň se ho ale bojí. S těmito dvěma protipóly neustále vnitřně bojuje a doufá, že přijde na správné řešení toho, jak žít.

Kniha Purpurový ibišek se může zdát jen zpovědí puberťačky, která nemá možnost se se svými útrapami nikomu svěřit. Kniha ale nabízí mnohem víc – je to komplexní román plný rozporuplných postav, jejichž příběh se odehrává na pozadí krásné, ale drsné země jménem Nigérie.

Název: Purpurový ibišek

Autor: Chimamanda Ngozi Adichie

Překlad: Petr Štádler