Recenze: Inga Vesperová – Nekonečně dlouhé odpoledne

5

Píší se padesátá léta dvacátého století a v reprezentativní čtvrti ve městě na jihu Spojených států vánek kolíbá lístky stromů v udržovaných zahradách, děti výskají u zahradních bazénů a pomocnice v domácnosti Ruby najde v elegantní kuchyni kaluž krve. Kde je neméně elegantní majitelka? Domem se rozléhá pláč dvou malých holčiček a policie před sebou má Nekonečně dlouhé odpoledne.

Právě tak pojmenovala Inga Vesperová svoji literární prvotinu.

Z domu v lepší čtvrti se beze stopy a bez rozloučení ztratila krásná Joyce, která do té doby žila svůj americký sen. Dvě zdravé děti, oddaný manžel, dostatečný přísun financí. Zdánlivě nic nechybí, ale přesto něco přebývá. Tajemství, které Joyce tíží a táhne její křehkou duši ke dnu. Kdo ho zná? Kdo ji může ohrozit? Otazníky přibývají stejně jako podezřelí. Každý skrývá své tajemství a klíčem k jejich rozluštění je dívka Ruby, která chodí do jednotlivých domů vypomáhat. Zná detailně jednotlivé obyvatele, jejich zvyky, chování, neřesti…

Pomocnice se postupně stane klíčovým faktorem, který může a nemusí ovlivnit vyšetřování. Má to však jeden háček. Ruby je tmavé pleti a v tehdejší atmosféře tak méně důvěryhodná, nestojí na stejné rovině s obyvateli luxusní čtvrti. Dá se jí vůbec věřit?

Nekonečně dlouhé odpoledne kromě klasického detektivního příběhu nabízí i něco navíc. Je otázkou, jestli je to přínosem, nebo naopak. Kriminální rovina se odehrává klasicky a dokáže čtenáře zaujmout a upoutat stupňovaným napětím a nečekanými zvraty, které tvoří základ každé dobré detektivky. Bohužel autorka neskrývá své sympatie k hnutí Black Lives Matter a příběh v mnoha případech slouží pouze jako rám pro výplň sestavenou z hlavních myšlenek tohoto hnutí. Když zde najdeme i prvky z MeeToo a feministického hnutí, vyjde nám bohužel agitka, která místy úplně přebíjí hlavní zápletku záhadného zmizení a nutí přeskakovat na další stranu, aniž bychom zcela dočetli tu předchozí.

Nic proti myšlenkám těchto hnutí, ale poslední dobou na nás vyskakují ze všech stran. Denně čteme o obětech, ať už skutečných nebo symbolických, které padly při podpoře idejí proti rasismu a na podporu feminismu. Jednou z obětí z opačného konce barikády je tato detektivka, která se utápí v moři agitace, aby se občas vynořila, zalapala po dechu a zase se nechala unášet proudem těchto hnutí. Pokud se čtenář oprostí a dokáže koncentrovat jen na krimi samotnou, nabízí Nekonečně dlouhé odpoledne příjemný zážitek odpovídající svému žánru. Ne každému se to však povede a zůstane v něm stopa hořkosti, že některým diskutovaným tématům se prostě nelze vyhnout ani tam, kde by to předem neočekával či spíše ani nechtěl řešit.

Název knihy: Nekonečně dlouhé odpoledne
Autor: Inga Vesperová
Nakladatelství: Metafora