Recenze: Ruth Kvarnström-Jones – Pekárna s vůní skořice

Znepřátelené rodiny v jedné malé vesnici nedělají dobrotu. Naschvály nabírají na intenzitě a jsou čím dál zákeřnější. Kdo nebo co zarazí toto neslušné chování dřív, než se stane něco, co už nepůjde vzít zpět? Kniha švédské spisovatelky Ruth Kvarnström-Jones Pekárna s vůní skořice může čtenáři místy připomínat slavný příběh Romea a Julie, přesto je ale originální a zajisté stojí za přečtení.

knihaLovisa se vrací do svého rodného městečka Halleholm ve Švédsku. Léta žila v Londýně, ale bohužel se vrací se zlomeným srdcem a s absencí představ o své budoucnosti. Naštěstí má nějaké úspory a střechu nad hlavou v podobě pekárny, kterou zdědila po svých prarodičích. V městečku se z počátku cítí nepříjemně – každý ji tu zná, všichni vědí o dávném rodinném sporu, a navíc zde stále bydlí ta část rodiny, která to ani s ní nemyslí dobře. Jak se může Lovisa postavit znovu na nohy, když jí přitom rod Halleholmových v čele s ambiciózním Reubenem neustále klade jednu překážku za druhou?

Knihou čtenáře provádí převážně hlavní hrdinka Lovisa – to ale platí jen v případě dějové linky, která se odehrává v roce 2010. Druhá dějová linka přivádí čtenáře do minulosti, přesně do roku 1922, kdy se narodila Amélie, babička Lovisy, která od první chvíle svého života bojuje s těžkým osudem levobočka. Ač se pravý otec Amélie snaží, aby jeho dcera nestrádala a žila plnohodnotný život, část rodiny jí neustále dává najevo, že není Halleholmová a že nemá právo čerpat z výhod tohoto jména. Část postav může čtenář potkat v obou časových liniích a má možnost pozorovat vývoj jejich životů. Často pak jejich činy v minulosti ovlivňují osudy lidí v přítomnosti.

Rodinná sága rodu Halleholmových je plná zvratů, nenávisti i lásky. Každý člen rodiny má představu o tom, jak by měl jejich rodinný podnik pokračovat, a každý z nich touží po něčem jiném. Bohužel jsou všichni ovládáni záští a nenávistí a jejich rozhodnutí často stojí na faktu, že svým činem chtějí poškodit podnikání toho druhého či chtějí danému člověku ublížit jinak.

Žít ve vleku nenávistí musí být těžké. Člověk je zmítán emocemi a svá rozhodnutí nedělá na základě toho, po čem touží a co by pro něj bylo nejlepší, ale neustále myslí na to, jak tím ublíží druhému. Takový životní styl je vyčerpávající a člověka stojí neskutečné množství sil. Často je lepší zkusit nechat minulost minulostí a žít sám za sebe, upustit od dělání naschválů tomu druhému a soustředit se sami na sebe.

Román provoněný sladkým pečivem a kávou jistě zaujme mnoho čtenářek. Příběh se může na první chvíli díky anotaci zdát plytký – jen další z řady romantických příběhů, kdy on potká ji a budou šťastní až do smrti. Román je ale mnohem komplexnější, je opravdu nabitý emocemi a schválnostmi, na druhou stranu jsou tu ale chvíle milé, plné drobných laskavostí a lásky. Zpočátku může čtenáři dělat problém velké množství jmen, která jsou navíc ve švédském jazyce, ale když si na tento fakt zvykne, užije si báječné vyprávění, které neustále udržuje člověka v pozornosti díky své dynamice.

Autor    Ruth Kvarnström-Jones
Název Pekárna s vůní skořice
Překlad     Martina Parkerová