Recenze: Timothy Zahn – Star Wars - Thrawn Ascendence: Chaos na vzestupu

5

Čtyřicet čtyři let starý fenomén STAR WARS (dále jako SW) zasáhl pop kulturu jako málokterý jiný. Přestože se v souvislosti s ním vybavují spíše filmy, seriály, videohry či roztodivné hračky, nesmazatelnou stopu zanechal i v literatuře. Předním autorem knih ze světa Hvězdných válek je americký spisovatel Timothy Zahn, jehož novinku nazvanou Star Wars - Thrawn Ascendence: Chaos na vzestupu vydalo nakladatelství Egmont.

star-wars-thrawnTimothy Zahn píše sci-fi nejen na pozadí Hvězdných válek, ale i příběhy z vlastních světů a jiných známých univerz jako je herní Starcraft. Upozornil na sebe trilogií, jejíž děj navazoval na původní SW filmy z let 1977, 1980 a 1983. První díl Zahnovy ságy – Dědic Impéria – vyšel roku 1991 a jen o dva roky později byl přeložen a publikován v češtině. Knihy si získaly srdce i náročných fanoušků díky nápaditému ději a mnoha novým vydařeným postavám, rozšiřujícím původní skupiny reků i zlotřilců. Nad jiné zde vyčníval hlavní antagonista – modrý mimozemšťan s rudýma očima, fanatický následovník zesnulého císaře Palpatina a především geniální taktik, velkoadmirál Thrawn.

Thrawn i další Zahnovi hrdinové se poté objevovali i v komiksech a videohrách, ale jejich slávu málem zatrhl proslavený obchod, kdy značku SW a vše, co k ní patří, koupila v roce 2012 od jejího duchovního otce George Lucase společnost Disney. Ta šmahem různé spin-offy (příběhy odehrávající se ve světě Lucasem režírovaných a produkovaných filmů) prohlásila za neplatné a rozvázala si tak ruce pro vlastní tvorbu. Zdálo se, že je s chudákem Thrawnem konec, ale tlak fanoušků (a jejich finanční potenciál) zafungoval. Přestože Zahnova trilogie z devadesátých let se mezi tzv. kanonická díla nevešla (to by filmové epizody VII-IX musely mít výrazně jiný příběh), Disney nakonec zbožňovaného Thrawna resuscitoval a dal mu prostor v jiných knihách a animovaných seriálech, ovšem v souladu s oficiální linií. Očekává se také, že Thrawn bude hrát nemalou úlohu i v další řadě seriálu Mandalorian, jenž nadále nese standardu Hvězdných válek.

Zahn nezahálel a napsal novou trilogii se svým modrým protagonistou, jenž by sice šmouly nepřekonal laskavostí, ale vychytralostí by mu nestačili ani všichni dohromady. Knihy Thrawn, Thrawn: Spojenectví a Thrawn: Velezrada vyprávějí o jeho počátcích v Impériu a službě císaři i po boku démonického Dartha Vadera. Nakladatelství Egmont tuto trilogii vydalo mezi lety 2018 a 2020. Nová kniha – Chaos na vzestupu - se zaměřuje na Thrawna dosud žijícího mezi svými soukmenovci, chladnými Chissy, a získávajícího ostruhy v jejich armádě.

Chisské dominium, nazývané Ascendence, je ohroženo několika ne zcela jasnými incidenty, jimiž se politici nehodlají zabývat zdaleka tak urputně jako mladý a po všech stránkách nepřehlédnutelný starší kapitán Thrawn. Ten sice vykazuje známky vojenské geniality s vynalézavým myšlením bořícím tradiční schémata, v politice své domoviny je však slonem drtícím svými zákroky křehký porcelán intrik vlivnějších mužů.

Thrawn v knize nejednou připomíná Sherlocka Holmese, především toho seriálového v podání Benedicta Cumberbatche. Vidí souvislosti, jež jiným unikají, brilantně vyvozuje ze zdánlivě nesouvisejících detailů, ale v mezilidských (či mezichisských) vztazích působí nejednou jako pařez. Naštěstí má po svém boku jiné, aby tento nedostatek vyvažovali. V jeho snažení mu tak velkou měrou asistují admirálka Ar'alani, mladinká chodkyně po obloze – vzácně nadaná navigátorka lodí v hyperprostoru – Che'ri a její opatrovnice Thalias, která v dětství vykonávala stejnou službu.

Nový Zahnův příběh nevyniká originalitou ani napětím, ale daří se mu popisovat mimozemskou kulturu, její aspekty i bitvy obřích plavidel plujících vesmírem tak, aby si je čtenář užil. Pokud však nejste zarytými fanoušky Hvězdných válek rozeznávajícími desítky jejich galaktických ras, asi pro vás bude obtížné představit si mnohé hrdiny. Popisu postav je bohužel věnováno velmi málo prostoru. Pokud vám stačí vědět, že nečestný navigátor má lícní křidélka a nikardunský despota symbionty, abyste si vytvořili v mysli plastický obraz jejich vzhledu, smekám před vámi helmu pilota X-wingu. A ne, součástí knihy nejsou ilustrace, které by tento nedostatek jednoduše vyřešily.

Vyprávění zpočátku oživuje prolínání základní dějové linky a kapitol vzpomínek. V nich se čtenář seznámí s chisským způsobem adoptování nadějných mladých jedinců i s Thrawnovými počátky na vojenské akademii a kousky, kterými již tehdy udivoval své instruktory. Postupně se však vzpomínky časově zásadně neliší od základní linie příběhu a působí nadbytečně.

Fanoušci Hvězdných válek, tvorby Timothyho Zahna či dokonce samotného rudookého génia v knize nejspíš naleznou nějakou přidanou hodnotu. Pro ostatní čtenáře však Chaos na vzestupu bude jen umně napsanou, ale jinak zaměnitelnou sci-fi. Odehrává se sice v notoricky známém světě, ale jen letmo se dotkne linie povědomé z filmů. Navíc vedle svých předchůdců z devadesátých let, paradoxně stojících mimo současný „ortodoxní“ proud, působí jako padawan sotva schopný zavázat si tkaničky, srovnávající se s mistrem Yodou.

Název knihy: Star Wars - Thrawn Ascendence: Chaos na vzestupu

Autor:  Timothy Zahn

Překlad: Lubomír Šebesta