Recenze: Šárka Vojáčková – Deník JÓGA MATKY

Cesty, kterými vstoupí jóga do života člověku žijícímu v 21. století, mohou být různé. Se svým osobním příběhem seznámila čtenáře v roce 2018 Šárka Vojáčková v knize Deník moderní jogínky. Vše se ale vyvíjí a jedna zásadní změna od vydání prvotiny nastala i u Šárky. Stala se matkou. Jak ovlivnil příchod dcerky Emy život lektorky jógy, zakladatelky studia Jógovna? O tom autorka s otevřeností sobě vlastní píše ve své nejnovější knížce - Deníku JÓGA MATKY.

knihaUž v Deníku moderní jogínky mě Šárka překvapila, jak dobře dokázala text napsat, u knih deníkové formy to nebývá pravidlem. Text je čtivý, vhodně doplněný příběhy východní filozofie a celkově příjemný dojem z knihy umocňují pohodové ilustrace Báry z Nikolajky. Autorka dokáže naladit čtenářky (předpokládám, že knihu čtou zejména ženy) na vlnu jógy, kdy radostně spěchají na jógamatku praktikovat ásany či přemítají nad učením Východu. S velkou pokorou popsala své začátky, chyby, omyly, tápání, hledání sama sebe. Dokázala dokonale vystihnout své emoce, čtenářka vnímá její pocity velmi realisticky, někdy se proto při čtení usmívá, občas ji ale autorka trošku štve, jindy se téměř červená.

A pro Deník JÓGA MATKY to platí stejnou měrou, dokonce se mi místy zdálo, že je autorka ještě otevřenější, padni komu padni. Dá se to pochopit, přece jenom mateřství přináší spoustu nových prožitků, emocí a situací, a předpokládám, že ženy v podobné životní fázi tuto upřímnost ocení a najdou v knize oporu pro chvíle, kdy si nebudou vědět samy se sebou rady. A navíc je opět velmi poučně každá „životní miniepizodka“ doplněna poučením vyvěrajícím z moudré východní filozofie.

Moje učitelka Camilla Veen mi jednou vyprávěla, jak krátce po svém lektorském kurzu Jivamukti jógy otěhotněla, a když po roce viděla svou drahou učitelku Sharon Gannon, zeptala se jí, celá uřícená, s nervy na pochodu a nevyspalá, jak často praktikuje. Sharon Gannon odpověděla: „Každý den, miláčku.“ To Camille vzalo vítr z plachet a s povzdechem svěsila hlavu, protože o každodenní praxi si mohla nechat jen zdát. Skoro šeptem vyslovila ještě jednu otázku: „Denně praktikuješ ásany Padma?“ Sharon se na ni mateřsky usmála a po krátké odmlce pravila: „Ne, denně praktikuji Jógu.“ (VOJÁČKOVÁ, Š. (2021), Deník JÓGA MATKY. Ed. L. Křížová, Praha: Motto ve společnosti Albatros Media a.s., strana neuvedena)

Jóga tedy není jenom cvičení ásan, je to i praktikování principů jógy v našem běžném životě. Obrazně řečeno, život přináší spoustu příležitostí, jak potvrzují i obě knihy Šárky Vojáčkové, kdy můžeme procvičovat jógovou praxi, aniž bychom přitom cvičili ásany.

Knihu bych doporučila k přečtení samozřejmě maminkám – jogínkám dumajícím nad tím, jak jógu začlenit do svého hektického života. Zkušenosti zejména v mateřství jsou sice nepřenosné, ale určitou představu Deník JÓGA MATKY přináší. Hlavně útěchu, že nikdo není dokonalý a nezvládne úplně všechno bez ztráty kytičky. A to je i důvod, proč mohu knížku doporučit i ostatním maminkám, které nemají s jógou žádné zkušenosti. Ani jogínka totiž nemá vše vždy pod kontrolou!

A ještě bych se vrátila k Deníku moderní jogínky. Pokud vás jóga zaujala nejenom jako jedna z forem cvičení ve fitcentru, na které se nosí značkové legíny a stylová jógamatka, a chtěla byste se nenásilně seznámit se základními principy jógy, doporučuji přečíst Deník moderní jogínky, kde můžete s pomocí Šárky Vojáčkové udělat své první jógové krůčky.

Název knihy:     Deník JÓGA MATKY
Autor:      Šárka Vojáčková
Nakladatelství:     Motto ve společnosti Albatros Media a.s.