Recenze: Robert Bryndza – Ne tak úplně soukromé e-maily Coco Pinchardové

Autor Robert Bryndza žijící na Slovensku je známý spíše svými detektivními příběhy. Jeho oddechový román Ne tak úplně soukromé e-maily Coco Pinchardové je úplně jiným šálkem kávy. Jestli to bude ten váš, to musíte posoudit sami. V České republice vyšel román v nakladatelství Grada.

knihaCoco Pinchardová je začínající spisovatelka, na první pohled je to spokojená manželka a matka, která tráví Vánoce s manželovou rodinou. Užívá si pohodu, i když jí to všichni členové rodiny hodně znesnadňují, a užívá si ten skvělý pocit, že jí vyšla její knižní prvotina. V životě jí nic nechybí. S manželem si už nejsou tak blízcí, ale stále vedle sebe žijí relativně spokojeně. Spokojenost se rozplyne jako pára nad hrncem ve chvíli, kdy načape svého manžela v posteli s cizí ženou. Coco tak začíná svůj život od nuly a se svými radostmi a starostmi se svěřuje svým nejbližším pomocí emailové komunikace.

Hlavní hrdinka se musí znovu postavit na nohy. Její skoro bývalý manžel a jeho rodina jí to ale vůbec neusnadňují. Nikdo si neuvědomuje, že Coco už nemá povinnost starat se o svou tchýni nebo zvát na návštěvu svou švagrovou. Naopak. Coco by chtěla, aby všichni pochopili, že ona už tu pro ně není, stejně jako oni tu nikdy nebyli pro ni. Naštěstí má po boku lidi, kteří jí nenechají padnout a pomohou jí proplout rozvodovým řízením i dalšími životními kroky. A že jich nebude málo.

Celý román je napsán formou emailových zpráv a zaznamenává období od prosince do srpna. Čtenář může sledovat, jak Coco komunikuje se svými nejlepšími kamarády Chrisem a Marikou a jak rozdílně vypadá komunikace se skoro bývalým manželem a synem. Každý z nich hlavní postavu vnímá jinak a svým způsobem ji ovlivňuje. Názory blízkých jsou sice pro Coco Pinchardovou důležité, ale v konečném důsledku se umí rozhodnout sama, i když její volba nemusí dopadnout nejlépe.

Kniha je velmi osobní zpovědí ženy, která si myslela, že má svůj život nalajnovaný, a najednou tomu tak není. Učí se chovat jako single žena a snaží se zapomenout na to, jak ublíženě se cítila, když přišla na to, že ji manžel podvedl a myslel si, že mu to projde. Příběh je napsaný lehkou formou a je místy opravdu hodně vtipný. U některých pasáží jsem se neudržela a zasmála se i nahlas.

Autora Roberta Bryndzu mám ráda, jeho detektivní příběhy mě vždy chytily. Byla jsem tedy překvapená, že napsal humoristický román. Kniha není úplně špatná, ale musím říct, že znovu už se do jejího čtení nepustím. Mám ráda hlavní hrdinku Bryndzových detektivek a v porovnání s ní je pro mě Coco Pinchardová slabý odvar. Já ale věřím, že si kniha najde své čtenáře, kteří si její čtení užijí. Osobně se ale těším, až se zase začtu do příběhu Eriky Fosterové a nově se seznámím s Kate Marshallovou.

Název     Ne tak úplně soukromé e-maily Coco Pinchardové
Autor    Robert Bryndza
Překlad    Ivana Skenderija