Recenze: Iva Hadj Moussa – Démon ze sídliště

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

Objevovat svět teenagerů a zprostředkovávat ho čtenáři není jednoduchou záležitostí. Přesto se do toho spisovatelé opakovaně pouští, někdo s větším, jiný s menším úspěchem. Jednou z takových sond se stala kniha spisovatelky Ivy Hadj Moussy Démon ze sídliště.

demon-ze-sidlisteDůvodů, proč autor velmi snadno ztroskotá při pokusu výstižně zachytit duši puberťáka, je zjevně víc. Nestačí pouhá vzpomínka na vlastní prožívání tohoto složitého období, každá generace vyrůstá v odlišných podmínkách, zejména v současné době, kdy se nám do života neustále pletou technologie, podléhající raketově rychlým změnám. Nepomůže ani to, když máme – jako vzor pro postavu – nějakého puberťáka přímo doma. Je potřeba projevit obrovskou dávku empatie a pozorovacího talentu, v konečném důsledku je nutno přidat i kus fantazie. Přesto se musíme smířit s tím, že nakonec dojdeme k jakési aproximaci psychologie této křehké postavy, což se nemusí setkat s realitou, ale působí přinejmenším uvěřitelně.

Šimon, hlavní hrdina knihy Démon ze sídliště, v podstatě uvěřitelně působí, zejména bereme-li v úvahu, že je v určitých bodech citlivější, než někteří jeho vrstevníci. Autorka výstižně klade vedle sebe obraz Šimona, který vytváří sám o sobě, a jeho skutečné já, projevující se ve vnitřních monolozích a skutečném vztahu k jeho babičce, matce i sestře.

Naopak dialogy jsou velmi vulgární a brutální, jak si Šimon a jeho kamarádi snaží hrát na drsňáky. K tomu neodmyslitelně patří i přezdívky, kterými si říkají. Do normálního světa nás občas jako v krátkém záblesku zavede vyslovení jejich skutečného – banálního jména, třeba při setkání s rodiči. Šimon s kamarády provozují kapelu. Potud kniha vyvolává dojem Deníku malého poseroutky, ovšem tak trochu pro pokročilé.

Děj knihy ale brzy překročí pomyslný stín Jeffa Kinneyho, do příběhu vstupuje tajemný muž, který si říká Sorat, a s ním přichází téma satanismu. To je dobrý výchozí bod pro zdůraznění rozdílu mezi tím, jak si kluci hrají na stoupence Satana proto, aby zdůraznili image kapely, a jejich skutečným myšlením. Šimon ani jeho kamarádi nejsou primitivové, i když si hrají na tvrďáky, nosí dlouhé vlasy, mluví vulgárně a často sedí v hospodě. Proto sami dokážou odlišit sebe od svého obrazu.

K věku, v němž je Šimon, neodmyslitelně patří láska a sex, či alespoň myšlenky na ně. V knize se objevuje Ronda, Šimonovo velké vítězství i obrovské zklamání. Autorka však z něj nedělá žádného romantického hrdinu, který by své city prožíval do absurdních krajností. Zůstává nohama na zemi, nehroutí se. Dalo by se říct, že pak srovnání partnerského vztahu jeho sestry pak pozorujeme v jiném světle.

Kniha Démon ze sídliště je na první pohled zajímavá použitým jazykem. Autorka se jeho pomocí pokouší proniknout do světa současných teenagerů a výsledek, přestože se obtížně hodnotí, působí důvěryhodně. V tom smyslu, že tak nějak si ho představujeme my, stojící vně tohoto okruhu. V závěru, kdy hlavní hrdinové nezklamou, si můžeme s uspokojením pomyslet, že ta mládež není tak špatná, že je jenom otázkou času, kdy dospějí a jejich hrubost se obrousí obvyklými starostmi. Kniha má navíc nezanedbatelný náboj tajemna, nepřesahujícího realitu, a kriminální zápletku, napínající čtenáře až do samotného závěru. Celkově jde o knihu velmi zdařilou a zábavnou, která ale nezůstává pouze u rozptýlení.

Název: Démon ze sídliště

Autor: Iva Hadj Moussa

Nakladatelství: Host