Recenze: Robert Ervin Howard – Král Conan

Největším dobrodruhem mezi hrdiny fantastické literatury je Conan. Ať už s tímto tvrzením souhlasíte, nebo ne, nelze jinak než smeknout klobouk, přilbu či diadém před modrookým barbarem, jehož příběhy vycházejí takřka devadesát let. Tato postava je natolik nosná, že se o ní točí filmy i seriály a je hrdinou desítek knih, komiksů či videoher. Jeho nešťastný a za svého života neúspěšný autor Robert E. Howard by nejspíš neuvěřil, kolik lidí po celém světě zná jeho příběhy. Chcete-li se i vy královsky pobavit, můžete sáhnout po nové knize nakladatelství Argo Král Conan.

knihaKrál Conan je souborem dvou povídek a jediného románu o Conanovi z pera jeho otce Howarda. Společné mají právě to, že je cimmerský válečník již zkušeným mužem, kterému se v čele vojska podařilo uchvátit nejbohatší a nejkrásnější království kontinentu – proslulou Aquilonii. Ačkoliv vládne navzdory své nevzdělanosti a prudké nátuře způsobem, za nějž by se nestyděl ani otec vlasti Karel IV., nemá nouzi o nepřátele, kteří se jej snaží zbavit koruny. Conanovi tak nezbývá, než se postavit zloduchům ovládajícím intriky, břitkou ocel i magii.

Na první místo nové knihy zařadil redaktor Martin Šust slavnou povídku Meč s fénixem, v níž Conan čelí atentátu, kterému by kdokoliv jiný jistojistě podlehl. Meč s fénixem je ostatně zcela první povídkou, která kdy o Conanovi vyšla, a to již v prosinci roku 1932. Následuje méně proslulá Šarlatová citadela, v níž Conana vězní jeho nepřátelé toužící získat královskou moc místo něj. Zlatým hřebem knihy je román Hodina draka, jenž předchozí texty zastiňuje jak svojí délkou, tak divokým dobrodružstvím, u nějž se tají dech. Zpočátku sice působí jako o něco rozpracovanější zápletka Šarlatové citadely, ale jakmile se příběh rozjede, pádí podoben splašenému stádu mustangů.

Král Conan se kromě kultovních příběhů pyšní krásnou obálkou, jež je asi nejlepším možným vyobrazením scény z první povídky, a třemi povedenými vnitřními kresbami. Ilustrace Mikuláše Podprockého jsou natolik zdařilé, až zamrzí, že jich v knize není více.

Stejně tak by publikaci prospěla mapa, již by ocenili především noví čtenáři Conanových příběhů, kteří ji nemají uloženou v paměti ze spousty jiných děl o černovlasém barbarovi. Svět Roberta E. Howarda je velmi košatý a ve vyprávěních jmenuje desítky míst, k nimž by se hodila možnost prohlédnout si jejich umístění na mapě. Na druhou stranu vydavatelé Krále Conana pracovali s původními Howardovými texty bez pozdějších zásahů korektorů a následovníků tohoto předčasně zesnulého Texasana. A Howard, ačkoliv mapu jím vymyšleného světa načrtl, nikdy kompletní místopis svých zemí nevytvořil a neviděl. Jejich topografii, s přihlédnutím k jeho práci, dokončili jiní po Howardově sebevraždě.

Howardovy příběhy o Conanovi vyšly v českém jazyce již mnohokrát, tak čím je tato kniha výjimečná? Kromě zmíněné grafické stránky je hlavním lákadlem pro příznivce svalnatého válečníka česká redakce poprvé vycházející z původních textů Roberta E. Howarda. Jeho příběhy se k nám totiž na sklonku komunistického režimu dostávaly v pozdějších verzích, které byly drobně pozměněny Howardovými epigony, především Lyonem Sprague de Campem a Linem Carterem. Ti převzali jeho svět i reky a psali pro ně nová dobrodružství. Právě jejich verze měl k dispozici již zesnulý překladatel Jan Kantůrek, jenž je převedl do naší mateřštiny způsobem, který je dodnes velmi ceněn. Na jeho dílo v Argu navázal další z našich čelních překladatelů – Richard Podaný. Ten v dovětku knihy vysvětluje, co jeho práce obnášela a jakým způsobem přistupoval k překladům Jana Kantůrka. Mimochodem, ačkoliv se podle všeho nejednalo o snadnou práci, na přebalu knihy najdeme právě Kantůrkovo jméno.

Paradoxně tak lze knihu doporučit především dvěma zdánlivě nesourodým skupinám čtenářů. Krále Conana ocení všichni milovníci fantasy a dobrodružných příběhů naplněných až po okraj akcí a napětím. Obzvlášť pokud neznají původní Howardova vyprávění a Conan je pro ně jen polonahý svalovec z her či komiksů, nebo filmový hrdina s tváří mladého Arnolda Schwarzeneggera či Jasona Momoi. Na druhou stranu je Král Conan fascinujícím kusem pro nenasytné milovníky a znalce R. E. H. Nejen že se jedná o kvalitní a krásné zpracování, navíc se mohou ponořit do starších textů a této nové revize a na vlastní oči srovnat, nakolik se liší.

Král Conan je výborným vydáním dvou povídek a jednoho románu, které patří k pilířům fantastické literatury. Původní český překlad Jana Kantůrka se, s ohledem na nejstarší texty Roberta E. Howarda, dočkal citlivé revize Richarda Podaného, která nijak neubrala na síle zběsilých příběhů. Teď můžeme jen doufat, že Argo chystá další obdobné počiny a časem přibudou například Zloděj Conan, Bukanýr Conan, Nájezdník Conan či Žoldák Conan. Vždyť domnělý život největšího z barbarů světové literatury je velmi pestrý a nabízí spoustu dalších úchvatných dobrodružství.

Název knihy: Král Conan
Autor:  Robert Ervin Howard
Překlad: Jan Kantůrek