Recenze: Radek Hanuš, Jana Haková a kolektiv – Instruktorský slabikář – praktická učebnice

5

Vedoucí Prázdninové školy Lipnice jsou tak trochu kouzelníci. Dlouhé měsíce se radí, diskutují a tráví spoustu času přípravou těch nejmenších detailů, aby potom v omezeném čase několika dní vytvořili pro účastníky svých kurzů jedinečný, formující a nezapomenutelný zážitek. Magii, kterou ovládají, se říká zážitková pedagogika. Ač to tak třeba na první pohled nevypadá, řídí se zážitková pedagogika věcnými postupy, které člověk musí dokonale ovládnout, aby se stal úspěšným instruktorem. A právě tohle teoretické pozadí zdánlivých kouzel se vedoucí PŠL rozhodli popsat v knize Instruktorský slabikář.

Ve výborně graficky zpracovaném Slabikáři má čtenář příležitost nahlédnout do základů ze všech oblastí instruktorské práce. Na úvod se čtenář dozví, jak svůj vlastní kurz správně připravit, vytyčit si cíle a vybrat programové prostředky, které ho k nim dovedou. Dále přechází k samotnému uvedení kurzu, k dramaturgii, práci s vnějšími podmínkami a vedení reflexe. Nakonec se ještě tři kapitoly věnují práci s týmem, řízení rizik a specifikům práce v přírodě. Knihu charakterizuje velké množství obrázků, tabulek a grafů, tedy vizuálních prostředků, které pomáhají čtenáři všechno pochopit. Mimoto mi obzvlášť poutavá připadala odbočka k historii zážitkové pedagogiky a velmi dobře jsou zde také popsané principy efektivní práce v instruktorském týmu. Užitečně jsou do knihy zařazeny různé příklady z praxe (i když člověk se nakonec stejně poučí jen ze svých zkušeností).

Dojem ze čtení mi tak trochu kazilo neustálé přemýšlení nad tím, kdo je vlastně cílovou skupinou Slabikáře. Protože se zážitkové pedagogice věnuji již pár let, nenašla jsem příliš nového – to jsem ovšem od knihy, která má v názvu slovo „slabikář“, ani nečekala. Zároveň mám ale pocit, že kdybych byla začátečníkem, byla bych knihou trochu zahlcená a některé koncepty by se mi nesnadno představovaly. Nepopírám, že je kniha napsaná velmi přehledně, ovšem vedení zážitkové pedagogiky je zkrátka třeba se naučit v praxi, nikoli z knihy.

Postupem času jsem přece jen přišla na skvělé využití, které kniha pro mě osobně má. Myslím si, že může posloužit jako dobrý doplněk praktického výcviku instruktorů – tak ji ostatně používají i vedoucí Prázdninové školy Lipnice a tak ji doporučuji použít i vám. Při druhém prolistování jsem si z knihy vytáhla užitečné a názorné tabulky, obrázky a diagramy, které se mi při školení pracovníků s mládeží budou hodit jako teoretický podklad k praktickým cvičením. Kniha řeší přesně ty věci, které my vedoucí dobře víme, ale teprve když z nich vytvoříme diagram, je dokážeme opravdu uchopit a společně s nimi věcně pracovat. Jedna věc je správné postupy „okoukat“, ale umět jednotlivé jevy správně pojmenovat je pro práci instruktora také potřeba.

Dalším využitím knihy může být selektivní čtení konkrétních kapitol, pokud instruktor zjistí, že má v některé oblasti mezery. Pro zkušené instruktory může být kniha také příležitostí konfrontovat se s postupy, které se od jejich vlastních liší, a zamyslet se nad svou prací z nového úhlu pohledu. Začínajícím instruktorům může kniha naopak pomoci odhalit, zda pro danou práci mají dostatečnou motivaci a osobnostní kvality, nebo ne.

Tedy ještě jednou opakuji – z žádné knihy se nikdy nemůžete naučit dělat zážitkovou pedagogiku. Přesto však, pokud se Instruktorský slabikář ocitne ve vaší knihovně, pak pro něj jistě najdete využití a může se stát dobrou inspirací.

Název knihy: Instruktorský slabikář – praktická učebnice
Autor: Radek Hanuš, Jana Haková a kolektiv
Nakladatelství: Grada