Recenze: Lisa Reganová – Matčin hrob

5

Další příběh oblíbené detektivky Jossie Quinnové, která tentokrát musí otevřít svou Pandořinu skříňku a vzpomínat na věci, které chtěla zanechat v minulosti. Matčin hrob je třetím dílem o náčelnici na malém městě, jejíž příběhy píše americká autorka Lisa Reganová. V České republice knihu vydalo nakladatelství Cosmopolis.

Jossie je ve svém životě relativně spokojená. Žije svůj osamělý život, vede policejní stanici a odvádí opravdu kvalitní práci, co se potírání zločinu týká. Po zatčení velkého bosse, který řídil drogový svět v  městě, je terčem jeho nohsledů. Musí si dávat pozor nejen na sebe, ale i na svůj majetek, který je často cílem těchto výtržníků – propíchané gumy, ukradené šperky či perverzní inzeráty na seznamce. Pak ale do relativního klidu zasáhne objevení kosterních pozůstatků a vyšetřování může začít. Tělo totiž bylo nalezeno v místech, kde Jossie vyrůstala a sama byla svědkem hrůzných činů. Co všechno bude muset Jossie vydolovat ze svého dětství a rozezná dobro od zla i po tolika letech? Kdo ji bude bránit ve vyšetřování a co jí dovede k pravdě? Na všechny tyto otázky dostanete odpověď, když si přečtete Matčin hrob.

Matčin hrob je psán z pohledu hlavní hrdinky Jossie, střídají se zde dvě dějové linky. Jedna je vyprávěna postupně rostoucí dívkou, která se čtenáři svěřuje se vzpomínkami na své nepříliš šťastné dětství. Ta druhá se věnuje současnosti. Jossie je zde dospělou ženou, která pracuje jako náčelnice u policie. Donedávna si myslela, že už svou minulost nikdy nebude muset řešit, bohužel ji ale dohnala a ona musí čelit starým démonům, kteří se postupně vynořují.

Kapitoly jsou velice krátké, autorka často nechává čtenáře v napětí, co se bude dít dál v dané scéně a odskočí si do minulosti nebo naopak. Čtenář má tak chuť číst dál a dál, aby se dozvěděl, jak to celé nakonec dopadne. I tímto prvkem, kdy se střídají velice krátké kapitoly, se docílí kouzla napětí. Matčin hrob je napsán velice svižně a do posledních pár stran si není člověk jistý, jak to celé dopadne. Hlavní hrdinka je velice sympatická. Je to žena, která si prošla hrůznými zážitky – nejen v pracovním, ale i v tom osobním. Je to tvrdá osoba, která si jde za svým a jen tak někoho si nepustí k tělu. Pro své blízké by ale skočila do ohně. Čím déle ji čtenář zná, tím poznává, že její tvrdá slupka je jen obranou proti zlému okolnímu světu a že je možné najít i její křehkou stránku.

Knihu doporučuji všem, kteří již četli předchozí dva díly, rozhodně nebudou zklamaní. Příběh má šťávu, dostatek míst, kde se čtenář bude bát i kde bude napnutý k prasknutí. Občas bude cítit i lítost a zhnusení. Zkrátka autorka je velice dobrou vypravěčkou, která umí svého čtenáře zaujmout. Doufejme, že si spisovatelka udrží takto vysokou laťku i u dalších dílů.

Autor: Lisa Reganová
Název: Matčin hrob
Překlad: Kateřina Elisová