Recenze: Veronika Rubínková – Samota Christlhof

Veronika Rubínková je současná česká autorka původem z Prahy, která svůj zájem zaměřila především na Šumavu a její tajemství. Tomuto regionu věnovala již své předešlé publikace Šumava tajemná a Šumava ještě tajemnější. V knihách pátrá po záhadách, tajemných strašidlech a jiných hrůzostrašných a nevšedních úkazech, v jejichž existenci lidé dříve věřili. Ve  druhé zmíněné publikaci uvádí i samotu Christlhof, jejíž pohnutou historii se rozhodla zpracovat románově ve svém nejnovějším díle Samota Christlhof.

knihaRomán je rozpracován do tří časových rovin. Samotu Christlhof sledujeme ve třech stoletích (17., 19. a 20. století), kdy je dům užíván zcela jinými obyvateli. Čtenář má možnost poznávat tři různorodé příběhy a současně si sám klást otázku, jestli se dané příběhy nějakým způsobem propojí a jak. Nutno poznamenat, že autorka napětí zdařile dávkuje, postupně děj graduje a představuje v něm figury, s nimiž může velmi směle pracovat čtenářova fantazie.

Velmi povedená je i obálka, která volenými barvami naznačuje atmosféru děje, kořeny vyrůstající z domu evokují, že toto stavení hluboko uvnitř skrývá temný a tajemný příběh.

Ústřední postavou příběhu z nedávné současnosti je mnohonásobný vrah Jan Roubal, který se rozhodne vyměnit ruch velkoměsta za poklidnou samotu na Šumavě. S Christlhofem, nazývaným rovněž Pohádka, má velké plány, avšak atmosféra daného místa jej svede na zcela jinou cestu.

Příběh ze 17. století je zasazen do období, kdy na českém území řádila švédská vojska, jež se dostala až na Šumavu. Třicetiletá válka byla časem chudoby, nedostatku, nemocí i nuceného stěhování. Na šumavské samotě se tak objeví dva neznámí cizinci, jak později vyjde najevo, jde o příslušníky Drevanů, slovanského kmene, který osidloval horní tok řeky Labe. Cizinci přišli z města Glein (dnes Lüneburg) a přinesli s sebou nejen svůj jazyk, ale i staré slovanské bohy…

Samota Christlhof se stává útočištěm mnoha lidí, kteří hledají klid a život v ústraní, protože mají co skrývat. Tak tomu je v případě páru Marie a Zachariáše, ale i u Mathildy, která se sem dostává v 19. století a zřizuje v blízké vesnici poštovní úřad. Jejího syna Julia se po nevšedním zážitku, při němž nalezne pannu, zmocní nezadržitelná touha pátrat po jejím původním majiteli/majitelce a poznávat historii usedlosti. Rozkrývá mnohavrstevný spletenec postav plný nevyřízených účtů, závisti a neshod. Prostřednictvím Julia Živného autorka představuje čtenářům dějiny a rovněž legendy spjaté s Christlhofem a jeho okolím.

Autorku šumavské hvozdy zaujaly natolik, že by o nich ráda vyprávěla dál a v závěru své knihy slibuje pokračování, v němž se opět bude mísit mystika se skutečností a nadpřirozenem.

Název: Samota Christlhof
Autor: Veronika Rubínková