Recenze: Bridget Collinsová – Vazač vzpomínek

5

Spáchali jste něco hrozného, nebo se vám naopak něco hrozného stalo? Bolestivé vzpomínky vám nedopřejí klidu? A co kdybyste mohli jednoduše zapomenout? V knize s názvem Vazač vzpomínek představuje Bridget Collinsová svět, ve kterém mohou lidé dle libosti zapomínat. Je pak ovšem člověk vážně šťastnější?

Emmett Farmer pomáhal svým rodičům na farmě. Byl to statný mladík, který uměl přiložit ruku k dílu. Pak ho ale skolila nemoc, od té doby je mátoživý a neschopný zastat tolik práce. I jeho rodiče a sestra se k němu chovají jinak. Vše se změní, když je Emmett povolán k staré knihvazačce Seredith. Mladík nalézá útěchu v chalupě stařeny, klid ovšem nemá dlouhého trvání.

Kniha na první pohled zaujme krásnou černou obálkou s vyobrazenými květinami. Hutný text Vazače je tištěn na listech s nižší gramáží, než na jakou jsem zvyklá. Svazek tak působí útle, ale má 415 stránek. Příběh, psaný v ich-formě, je rozdělen do tří částí, přičemž každá z nich je odlišná. První pojednává o Emmettově neduživém stavu po prodělané nemoci, jeho vnitřních pochodech a osvojování si knihvazačského řemesla:

Moje ruce sebou škubaly, jako bych měl obrnu. Zaťal jsem je v pěsť a představoval jsem si, jak se snažím prsty, kterým nevěřím, pracovat s nožem. Hloupé. Přišel bych o palec. Jsem moc nemocný na to, abych byl tady – a přece… „Proč? Zeptal jsem se a to slovo ze mě vyšlo jako zakňučení. „Proč jste si mě vybrala? Proč mě? COLLINSOVÁ, Bridget, 2021. Vazač vzpomínek. Přel. B. Grygová. Brno: Jota, s. 31. ISBN: 978-80-7565-712-1.

Přímá řeč není častá. Ke konci tohoto úseku se tempo vyprávění zrychluje a kniha se stává poutavější. Autorka poté pokračuje retrospektivní částí, která skvěle zapadá do příběhu. Emmett zde líčí události předcházející jeho onemocnění. Příběh ukončuje třetí část, kdy se slova ujímá druhá hlavní postava. Čtenář tak může na Emmetta hledět z jiné perspektivy. Zároveň sleduje morální utrpení, které přináší neznalost vlastních vzpomínek.

Představený svět více méně odpovídá našemu na začátku industrializace, až na prvek knihvazačství. Zmíněny jsou například křížové výpravy proti knihvazačům, ale podrobného vysvětlení se Emmett, tím pádem ani čtenář, nedočká. Bridget Collinsová se tak elegantně vyhnula detailnímu vymýšlení světa, ve kterém se Vazač odehrává.

Téma nepřirozeného zapomínání nechtěných vzpomínek není nové. Zajímavé je ale, jaký význam je připisován knihám – slouží k zapisování vzpomínek. Svazky obsahující lidské zážitky mají být uchovány v bezpečí a nečteny. Ovšem i v tomto světě se význam knih posouvá a stávají se zdrojem zábavy.

Tato nemorální zábava odráží stav společnosti ve městech. Šlechta má výsadní postavení, beze strachu přestupuje zákony a kochá se utrpením jiných. Spodina naproti tomu rozprodává střípky ze svého života, hlavně aby měla na alkohol. Postoje a utrpení obyvatel jsou až naturalisticky líčeny. Venkov v protikladu k městskému prostředí působí se svou krásnou přírodou idylicky. Toto vnímání se ovšem rozpadne při bližším pohledu na rodinné vztahy.

Hlavní postavy jsou v lecčems protikladné. Příjmení Emmetta Farmera ho už samo o sobě determinuje – od statného, zásadového a uvědomělého mladíka se očekává, že se bude se svou rodinou pilně starat o statek a jednou ho převezme. Jednání mimo očekávání rodičů má samozřejmě následky. Protějškem venkovana je pak osoba z vyšších společenských kruhů, křehčí konstituce i mravů, která se ujímá role pokušitele. (Dále se k ní vyjadřovat nebudu, nerada bych odkrývala zápletku knihy.) Představené charaktery jsou lidské a uvěřitelné, mají své chyby a bojí se například vzepřít autoritám. To se odráží i na vyústění příběhu – spravedlnost nezasáhne a zlo nebude potrestáno. Příběh pojednává hlavně o tom, jak se postavy snaží poprat s nástrahami osudu, přestát je, a to i bez vztyčené hlavy, ale naživu.

Ke knize jsem si zpočátku obtížně hledala cestu, když příběh dostal spád, tak mě vtáhl do sebe.  Vazač vzpomínek mě zaujal svým členěním i popisem mezilidských vztahů a nemocné společnosti. Pokud máte rádi téma zapomínání vzpomínek a důsledky s tím spojené, tak vám mohu knihu vřele doporučit. Na své si přijdou i ti čtenáři, kteří upřednostňují reálně působící příběhy. Já osobně si z knihy odnáším poselství, že i bolestivé vzpomínky jsou naší důležitou součástí.

Název knihy: Vazač vzpomínek
Autor: Bridget Collinsová
Překlad: Bronislava Grygová