Recenze: Zeno Dostál – Malý vůz

5

Posmrtně vydaná kniha Zeno Dostála Malý vůz nechává čtenáře nahlédnout do nitra mladého muže, který je nucen trávit čas v zeleném mundúru daleko od rodné Hané. Ač se celou dobu těší na návrat do rodné vsi a klidného tempa širých lánů, nenajde kýžený klid a naopak musí řešit zásadní životní dilema. Zapadnout, nebo zůstat svůj i za cenu přesunu na okraj společnosti?

maly-vuzMladý Miloň Pluháček je z politických důvodů poslán na vojnu na východ Slovenska, kde kromě výcviku ve zbrani prodělává i výcvik ideologický, který jako syn rolníka odporujícího socialistickému zřízení potřebuje především. Celou dobu vojny mladý muž přežívá jen díky erotickým dobrodružstvím a touze po pomstě. Miloň je na vojně za trest a celou dobu se těší, až si s dotyčným udavačem vyřídí účty v pěstním souboji, kde se ve svých snech předem pasuje na vítěze.

Ač se zdá být převychován pro působení v civilní socialistické společnosti jen naoko, v mladém muži přece jen vzklíčilo semínko pochybností. Má cenu se v dnešní době snažit bojovat o zachování otcova hospodářství, které mu beztak k srdci nikdy nepřirostlo? Ale co pak dál se životem, když si na předchozí otázku odpoví negativně? Jak se Miloň vlakem blíží k rodné hroudě a kamarádi postupně vystupují, ochabuje jeho jistota, že ví, co se životem. Jediné, o čem je přesvědčen, je touha zdokonalovat se dál v milostných dobrodružstvích a rozbít hubu udavači Zatloukalovi.

Zeno Dostál čtenáři zprostředkovává vnitřní dialog mladíka, který neví. Neví, kam patří. Neví, co bude. Neví, na který břeh patří. Ke katolické rodině, nebo k nim? Miloň situaci nakonec vyřeší po svém, přihlásí se do Ostravy na brigádu a pomáhá budovat město havířů. Doma se objevuje jen sporadicky, ale při jedné z vesnických tancovaček potká Romeo svoji Julii, dceru nenáviděného Zatloukala. A mladý muž se zase ocitne na křižovatce. Miluje Julii, ale nenávidí jejího otce. Jak si s touto situací poradí? Obě strany se snaží udělat kompromis a Miloň si najednou není tak jistý ve svých postojích. Ideologické semínko zaseté kdesi na východě Slovenska v něm začíná klíčit.

Román Malý vůz dokáže oslovit i dnešní čtenáře, i přesto, že jeho vydání bylo plánované už na začátek devadesátých let. Autor v něm reálně popisuje poměry v socialistické armádě padesátých let včetně převýchovných metod a používá osobitý slovník, směsici nářečí a vojenského žargonu. Baví, ale místy i lehce unaví, protože autor se dobou v zeleném nechává opravdu unést a občas se nabízí i použití slova užvaněnost. Vzpomínky na vojnu se promítají do celého díla a v autorovi každopádně zanechaly stopu na celý život.

Pasáž, kde Miloň staví Ostravu a zároveň miluje Julii setrvávající na Hané, už má větší dějový spád, ale otevřený konec čtenáře mnoho nepotěší. Zda se Miloň rozhodne začlenit se do socialistické společnosti nebo zůstat na jejím okraji si musí každý čtenář najít sám. A pro čtenářky ženy také mohl autor doplnit informaci, jak dopadlo problematické těhotenství jeho milé.

Miloň Pluháček je prezentován jako alter ego Zeno Dostála. Určité paralely s jeho životem čtenář objeví, ale o životopisný román se rozhodně nejedná. Nicméně v autorově pozůstalosti se dle jeho dcery našla dosud nepublikovaná díla v podobě rukopisů, takže se možná můžeme těšit na další literární počiny.

Název knihy: Malý vůz

Autor: Zeno Dostál

Nakladatelství: Akropolis