Recenze: Ruth Kvarnström-Jones – Pekárna plná života

5

Hrdinové knihy Pekárna s vůní skořice dál žijí své životy a vy máte možnost se za nimi znovu podívat do jejich milovaného Halleholmu. Pokračování knihy se jmenuje Pekárna plná života a v České republice ji vydalo nakladatelství Metafora v roce 2022. Rozhodně se máte na co těšit. Znovu se vám budou sbíhat sliny v puse, když bude hlavní hrdinka Lovisa popisovat svá kouzla v pekárně.

pekarna-plna-zivotaLovisa si v Halleholmu našla už své místo k životu. Se svými nepřáteli se již usmířila a žije s nimi relativně v míru. Se svými přáteli si užívá volné chvilky, když není v pekárně i když tam je. Všichni se totiž na tomto místě rádi scházejí a sdílejí své osudy. Lovisa si užívá i fakt, že má báječného přítele Axela, který ji miluje i přes všechny historické sváry jejich rodin. Život by nemohl být lepší. Pak se ale na nebi začnou objevovat první černé mraky a pohoda je pryč. Lovisa stále nosí ve svém srdci vzpomínku na svou sestru Cecílii, která zemřela na rakovinu. Když se v její blízkosti znovu objeví tato zákeřná nemoc, začne Lovisa panikařit. Dovede si s touto situací poradit? Bude umět být svým blízkým oporou?

Lovisa je velmi sympatická žena, která v sobě skrývá ale hrůzné vzpomínky na nepěkné zážitky. V minulosti je ale ignorovala a teď už jí připadá pozdě je řešit. Proč by jí měla současný život ovlivňovat a otravovat již tak dávná minulost? I když se s ní její okolí snaží mluvit a přesvědčit o tom, že odborná pomoc není ostuda a že ukázat svou slabost není známkou slabé povahy, nemá Lovisa pocit, že by se měla měnit.

Městečko Halleholm je sice malé, ale o to je občas zajímavější. Sousedé se zde navzájem dobře znají a neváhají si také pomoct. Když je jeden na dně, přijde druhý a nabídne se se svými službami. Na jednu stranu může tento fakt působit vtíravě a nežádoucně, mně ale připadá milé, že se sousedé semknou, a i přes své spory a nesnášenlivost pomohou tomu, kdo zrovna pomoc potřebuje.

Kniha Pekárna plná života není jen idylickým obrázkem jedné malé vesnice nedaleko Stockholmu, ale je i plná zvratů a životních rozhodnutí, která nejsou snadná. Autorka Ruth Kvarnström-Jones se nebojí i vážnějších témat a problémů, které nemají jednoznačně správné řešení. Její knihy vyznívají opravdově a postavy jsou komplexní a jako živé. Člověk si v nich může promítnout sám sebe i své blízké či známé. Každá osoba má ve vyprávění své místo a má k příběhu co říct. Jsou tu mladí i staří, ženy i muži. Jednotlivci jsou součástí celku, který dohromady tvoří zajímavou mozaiku příběhu.

Knihu doporučuji všem, kterým se líbil první díl. Pokud jste zvědaví, co všechno se změnilo od chvíle, kdy jste postavy opustili v prvním díle, tak směle do toho a začtěte se i do toho druhého. Vyprávění je svižné a zábavné, ale i smutné, napínavé a romantické. Navíc je provoněné vším pečivem, které Lovisa a její pomocníci v pekárně připravují. Doporučuji si ke čtení uvařit kávu a dát si něco dobrého pro navození atmosféry.

Autor: Ruth Kvarnström-Jones

Název: Pekárna plná života

Překlad: Boleslav Ryljak