Recenze: Michaela Janečková – Třešně v rumu

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
5

Každý z nás má ve svém okolí či ve své rodině člověka, který má na vše jasný názor a za svými prohlášeními si stojí za každou cenu. Takového příbuzného má i Michaela Janečková, autorka knihy Třešně v rumu. Navíc se s takovým člověkem vydala skoro na měsíc na dovolenou. Kniha o tomto zážitku vyšla v nakladatelství Cosmopolis v roce 2022 a rozhodně stojí za přečtení.

Kniha je psána formou deníkových zápisků a statusů na Facebooku – ty jsou samozřejmě pořizovány offline, protože z Kuby není úplně radno informovat o jakýchkoliv nedostatcích. Snadno by se vám mohlo stát, že budete obviněni a už se odsud nikdy nedostanete. O tom samozřejmě Michaela ví, a tak se snaží nechat si své názory na určité situace v této zemi raději jen pro sebe.

Hlavní hrdinka Michaela se vydává se svým dědou, a s několika dalšími důchodci na Kubu. Poté, co dědečkovi zemřela manželka, rozhodla se pro něj jeho vnučka něco udělat, aby se cítil lépe. Svého rozhodnutí několikrát před cestou, během cesty i po závěru dovolené litovala, ale dobrý pocit přetrvává dodnes.

Michaelin dědeček je velký svéráz. Je to komunista, cholerik, navíc Kubu zbožňuje. Nevěří ničemu z toho, co se říká v televizi, a je přesvědčen, že Kuba je malý ráj, tedy spíš velký ráj. Jelikož má potřebu vše okomentovat a má občas – tedy vždycky – pocit, že všude byl a všechno ví nejlépe, čeká Michaelu mnoho svízelných situací. Naštěstí jede na místo, kde rum teče proudem a stojí opravdu pár korun. Není tedy problém zapít své starosti, oslavit své radosti a zkrátka si držet hladinku, aby ji děda nerozčiloval do té míry, aby se ho rozhodla na Kubě nechat. Děda má ale i spoustu dobrých vlastností. Jednou z nich je um domluvit se všude a s každým. Michaela je tímto faktem dost často překvapená, protože její děda žádným cizím jazykem mluvit neumí. Je pravda, že Michaelu její dědeček zaskočí na jejich společné dovolené mnohokrát. A ne vždy to bude v tom dobrém slova smyslu.

Zatímco si děda užívá vše, co se na Kubě dá vidět, ochutnat, vypít i vykouřit, Michaela už tak optimistická není. Ve svých zápiscích přináší čtenáři podrobný popis všeho, na co na společných cestách po Kubě s dědou za ten měsíc narazila. Často jsou to věci, nad kterými zůstává člověku rozum stát, a je překvapivé, že se mohou takovéto situace na světě ještě dít. Děda má však jasný názor na to, proč se zrovna takový problém stal, samozřejmě za to nemůže nikdy Kuba. Tam je totiž dokonalý státní systém. Michaela ale předává informace veselým a pohodovým způsobem, takže se čtenář baví, i když by sám na jejich místě být nechtěl. Ale znáte to, cizí neštěstí vždycky pobaví. Nesmím také opomenout velice povedené ilustrace.

Pokud máte chuť na knihu, která vás pobaví, u které se také něco dozvíte, a navíc budete mít velkou chuť na rum, tak určitě sáhněte po knize Třešně v rumu. Věřím, že si vzpomenete na své prarodiče, a možná i vy s nimi někam vyrazíte. Protože čas je to nejdůležitější, co můžete svým bližním dát. A to je to jediné, co si od vás oni přejí.

Autor: Michaela Janečková
Název: Třešně v rumu
Nakladatelství: Cosmopolis