Recenze: Klára Sedlo – THE AMAZING EEL-MAN

1 1 1 1 1 (6 hlasů)

Pokud jste ještě o Úhořím muži neslyšeli, znamená to, že jeho snaha skrývat se a držet se dál od davu obdivovatelů nese své ovoce. Jednou z mála lidí, kteří o něm mohou přinést alespoň kusé informace, je Klára Sedlo.

Vzhledem k tajemnu, zahalujícímu tuto zvláštní postavu, budu muset nejprve v krátkosti představit jeho osud a také autorku, poodkrývající jeho fascinující život. Ten lze rozdělit do tří základních etap:

Úhoří muž miláčkem publika
Únava z neustálé pozornosti
Odchod ze scény, skrývání se

Je jasné, že první etapu nemá smysl příliš zdůrazňovat. Vzhledem k jeho oblibě, která ovšem svůj vrchol zaznamenala už před desítkami let, můžeme informace hledat v jiných zdrojích. Klára Sedlo tuto látku uchopila úplně jinak, než většina životopisců populárních umělců. Nehledejme tedy v jejím díle adoraci osobnosti ani laciné senzace jako v biografiích Karla Gotta nebo Ozzyho Osbourna.

Klára Sedlo spíše zkoumá jeho výskyt jako vzácného endemitu a má k tomu jedinečné nástroje – plátno, štětce a barvy. Nyní se dostáváme k ní jako autorce a dříve, než budeme pokračovat v rozboru jejího díla a života úžasného Úhořího muže, představme si ji. Klára Sedlo je akademická malířka, která přes své mládí patří k nevýraznějším postavám naší výtvarné scény. Ale v článku psaném pro literární stránky chci zdůraznit její práci v oboru dokumentace životní dráhy veřejně známé osobnosti, bez přehánění se dá říci – hvězdy první velikosti.

Podstatou příběhu je fakt, že Úhoří muž odmítá ve svém dobrovolném azylu novináře, fotografy, dokáže se dokonce bránit před dotěrnými paparazzi. Jedinou výjimkou, na niž přistoupil, je malba. Ale uvažte sami, kdo z žurnalistů je schopen takovou podmínku splnit?

Výsledkem je originální výstava, jejíž vernisáž sice už proběhla 5. 5. 2022, ale navštívit ji můžete až do 30. 6. v TWINART GALLERY, Arbesovo náměstí 11, Praha 5. 16. 6. 2022 proběhne komentovaná prohlídka.

O pozoruhodné postavě Úhořího muže dostatečně vypovídají obrazy, na kterých je zachycen v okamžicích, kdy si užívá života třeba při sportu, ale také v téměř depresivní samotě svého úkrytu. Návštěvník výstavy si však může přečíst také novinové výstřižky, vyplňující mezery tam, kde by je snad pozorný divák shledal. Právě v nich se může dočíst o hlavních příčinách jeho odchodu ze záře reflektorů do míst, kde mu společnost a obecenstvo dělá pouze lesní zvěř a všudypřítomné nutrie.

Upozorňuji však, že pokud se na základě znalosti inspiračních zdrojů díla Kláry Sedlo vydáte pátrat po Úhořím muži a použijete jako indicii pro jeho pobyt právě tato na první pohled milá mokrá zvířátka, budete zklamáni. Nejde o holešovické nutrie, tam, prosím, hvězdu minulých let nehledejte.

Věřím, že výstavu navštívíte, protože jde o mimořádný zážitek. Pečlivě si prostudujete novinové výstřižky a podpoříte tak úmornou práci Kláry Sedlo, která s velkou trpělivostí vykonala mravenčí práci při sbírání roztroušených faktů okolo osudů úžasného Úhořího muže. Podpoříte také jeho samotného a kdoví, třeba se mu jeho samota a nutrie jednou začnou zajídat a opět budeme mít možnost kochat se jeho uměním.

Podrobnosti k výstavě najdete na facebookových stránkách výtvarnice Kláry Sedlo a také na https://klarasedlo.com/, ale nic nenahradí osobní návštěvu, protože ani nejlepší fotografie nemůže přiblížit skutečnou krásu obrazu. Výstava, na níž má velký podíl i kurátorka Reny Muzik, dává možnost obdivovat malířský talent mladé výtvarnice, ale také její literární um, ale o něm, slibuji, si v budoucnu ještě něco řekneme.

V článku je s laskavým svolením autorky použita pozvánka na výstavu.