Recenze: Zuzana Kašparová a Terézia Ferjančeková – Vyhonit ďábla

5

Vyhonit ďábla je knižní pokračování stejnojmenného podcastu, ve kterém si dvě kamarádky (Zuzana a Terézia) neformálně, přátelsky a uvolněně povídají o sexu a vztazích – o věcech, o kterých si ženy povídají s nejlepší kamarádkou, pokud mají to štěstí, že k sobě dovedou být otevřené. Probírají především témata, o kterých obecně ve veřejném prostoru příliš často neslyšíme – prožitky během sexu a masturbace, vztah k vlastnímu tělu (včetně genitálií), porno, bolestivou menstruaci, přátelské vztahy a pocity z nich. Protože pro ně nic není tabu, přecházejí přirozeně od tématu k tématu a daří se jim (i když někdy trochu roztříštěně) projít přes poměrně širokou škálu oblastí.

vyhonit-dabla2Kniha má formát rozhovoru, a ačkoli to ze začátku může na čtenáře působit trochu rozpačitě, pro tvůrkyně podcastu je to tak zřejmě přirozenější a k tématu knihy se to navíc výborně hodí. Mezilidské vztahy a tělesné prožitky jsou subjektivní, každý je vnímáme odlišně a s jakýmkoli pokusem naše pocity jednoznačně interpretovat dovedeme velmi emotivně nesouhlasit. Právě díky formátu rozhovoru má čtenář (a asi i autorky samotné) snáze na paměti, že v knize nejde o předkládání nějaké univerzální pravdy, nýbrž o sdílení ryze osobních a nezobecnitelných prožitků a úhlů pohledu.

Ke mně se Vyhonit ďábla dostalo, když jsem zrovna měla krátce před zkouškovým obdobím a práce nad hlavu. Na první pohled nevhodná doba na knížku o vztazích a sexu. Nebo ne? Možná zrovna ve vypjatějších obdobích je takové čtení potřeba ze všeho nejvíce, protože nás vede ke zkoumání sebe samých, kteroužto činnost máme právě tehdy tendenci opomíjet. Cítím se v poslední době dobře ve svém těle? Mám komu se svěřit? Je mi příjemně ve společnosti lidí, kteří mě obklopují? Důležitost těchto a mnoha dalších otázek kniha čtenáři nenásilnou formou připomíná a vede ho k přemýšlení o vlastní duševní pohodě.

Zároveň Zuzana a Terézia nabízí i pomocnou ruku v podobě vlastních zkušeností a příběhů. Všichni máme mindráky a bolístky a občas se cítíme svázaní očekáváním našeho okolí. Vědomí, že v tom nejsme sami a můžeme svoje problémy s někým sdílet, umí být velmi účinná forma psychohygieny. I když je ten někdo jen na stránkách knihy.

Kromě toho, že působí jako duševní vzpruha, má kniha také edukativní efekt, který ostatně pro někoho může být i ten přednější. V rámci rozhovorů přináší autorky informace z oblastí, kde mají mnozí z nás možná mezery, protože na ně běžně příliš nenarážíme – řeší například detaily o ženském těle, etické porno, méně známé fyzické i psychické problémy atd. Vzhledem k tragickému stavu sexuální výchovy je to pro veřejné povědomí poměrně chvályhodný přínos.

Osvěta přitom nespočívá jen ve zjišťování nových věcí, ale i v objevování jiných úhlů pohledu. Od kolika lidí znáte jejich pohled na sexismus, masturbaci nebo vzrušivé představy? A kolik z nich je zvenčí vaší sociální bubliny? Nikdy neuškodí se na chvíli podívat na svět očima někoho jiného. Kniha je navíc psaná velmi lehce a jde přímo k věci – čtení jednotlivých kapitol vám pravděpodobně nezabere více než půl hodiny. Investovaného času a energie tedy opravdu není mnoho a potenciál knihy vás obohatit něčím novým je velký.

Protože je kniha rozhovorem dvou kamarádek, názorně ukazuje, jak terapeutické umí být se svěřit někomu druhému a získat zpětnou vazbu. I v tom je její přínos. Osobně jsem se rozhodla ji použít jako nástroj k otevírání méně frekventovaných témat se svými blízkými. Už jsem s tímto záměrem oslavila i první úspěch. Svému příteli jsem dala přečíst hovor Terézie a Zuzany o mindrácích a pak jsme strávili příjemné nedělní dopoledne hovorem o našich (společností nám vnucených) tělesných nedokonalostech a do jaké míry se vnímáme očima druhých. Bylo to milé, důvěrné, stmelující. Těším se, až příště probereme něco dalšího. A takové hezké čtenářsko-diskusní chvilky bych přála i vám.

Název knihy: Vyhonit ďábla

Autor: Zuzana Kašparová a Terézia Ferjančeková

Editor: -