Recenze: Janek Kroupa – Čistí

Žijeme ve společnosti, v níž se neustále řeší nějaké kauzy politiků, což vyvolává dojem, že jsou všechna patra vlády prohnilá skrz na skrz. Zobecnění takových případů přináší detektivka Janka Kroupy nazvaná Čistí.

knihaMůžeme se ptát, zda je současné zřízení skutečně to pravé, když dává prostor k úplatkům a zneužívání moci. Toto je argument lidí, kteří by se rádi vrátili ke starým pořádkům. Odpověď je však jasná – pozitivní rys demokracie je právě v tom, že se novináři, píšící o takových kauzách, nedostávají do konfliktu se státem, jak tomu bylo kdysi. Zdánlivá bezúhonnost socialistických politických špiček byla důsledkem neexistence žurnalistické investigativní scény.

V současné době pracuje několik novinářů na citlivých a závažných případech a mnoho jejich zjištění přejímá a dále zveřejňuje. Přestože jejich práce není nelegální tak, jako tomu bylo za socializmu, zůstává dál velmi nebezpečná, protože propojené skupiny úplatných politiků, lobbistů a podnikatelů mají obrovský vliv a nemíní se vzdávat bez boje. Neváhají použít nátlak, vydírání i nejhorší formy násilí, jako třeba v případě slovenského novináře Jána Kuciaka.

Janek Kroupa je veřejnosti známý díky mnoha případům, kterým se věnoval a zveřejňoval je. Je zcela pochopitelné, že využil příležitost a použil bohatý materiál, který za léta své praxe sesbíral, a zpracoval je do detektivky, v níž hlavní hrdina Martin dělá to, co on dělal celý život. Pro čtenáře je zajímavé, jakým způsobem postupuje takový investigativec, i když si je určitě dobře vědomý, že praxe bude hodně odlišná od skutečnosti. Autor by ze své práce neprozrazoval tak velké podrobnosti, navíc je fikce většinou poutavější.

Reportér se v knize zajímá o příčinu smrti podnikatele, z níž je obviněn regionální politik, hledá důvod, proč by je bývalí kumpáni hodili přes palubu takovým brutálním způsobem. Vychází ze skutečných případů, musí samozřejmě ctít pravidla detektivky, zejména to, že zlo musí být alespoň trochu potrestáno. Čtenář musí být uspokojen, i když i tak v něm zůstává hořký pocit, protože ví, že se podobné věci okolo něj neustále dějí.

Autor nezapře žurnalistu, jeho styl je převážně popisný, jako by psal scénář k nějakému dokumentárnímu pořadu. Kladem je srozumitelnost, stručnost, důraz na jednoduchost děje, čtenář s knihou nebude mít žádné potíže. Ovšem žádnou literaturu vyšší úrovně v ní nehledejme.

Poznáme, že se autor ztotožňuje s Martinem, ale neupírá na něj celou svou pozornost. Rozděluje ji mezi své spolupracovníky a také na slušného detektiva Smutného, něco se najde i na zkorumpovaného politika obviněného z vraždy.

Detektivka Čistí je kniha, která má znepokojivé téma, ale její zpracování má formu odpočinkové četby. Autor se neshlíží v drastických násilných či nechutných scénách, pokud jsou součástí děje, autor je spíš nastíní, než aby se v nich přehraboval. Vytvořil postavy, s nimiž může pracovat i v budoucnu, nic nebrání tomu, aby v případě úspěchu této knihy vydal další. Čtenářsky je přitažlivá i přes absenci propracovanějšího literárního zpracování.

Název: Čistí
Autor: Janek Kroupa
Vydavatel: BizBooks