Recenze: GlendyVanderah – Kde se les dotýká hvězd

5

Mimozemšťany si často představujeme jako něco, co nám přijde ublížit. Jako tvory neuvěřitelné, plné agrese a také velmi inteligentní. Ale víme opravdu, jak vypadají a co by dělali, kdyby přišli k nám na Zemi? S touto myšlenkou si pohrává autorka knihy Kde se les dotýká hvězd Glendy Vanderahová. V České republice vyšel román v roce 2022 v nakladatelství Jota.

Hlavní hrdinka Jo je právě na venkově, kde zkoumá hnízda ptáků, aby mohla na univerzitě získat titul. Výzkum ji velice baví a to, že stráví většinu času v přírodě a bez lidí, jí plně vyhovuje. Po ztrátě matky a vlastní nemoci nemá chuť se svěřovat se svým trápením a nechat na sebe okolí civět, co hůř – litovat ji kvůli jejímu osudu. Jo je se svým životem smířená a relativně spokojená. Žije v zajetých kolejích a její každodenní rutina jí pomáhá, aby žila jako každý druhý. Pak jí ale do života vstoupí někdo jiný – dívka Ursa, která tvrdí, že pochází z dalekého vesmíru a že se domů vrátí až tehdy, kdy uvidí pět zázraků. Jo samozřejmě dívce nevěří a myslí si, že je jen ustrašeným dítětem, které se bojí vrátit domů. Na pomoc si Jo bere i souseda Gaba. Dokážou dva dospělí uvěřit dívce z vesmíru? A proč tu dívka vlastně je – proč komunikuje zrovna s nimi?

Při čtení románu mě často napadla myšlenka, že by každý z nás občas potřeboval potkat takového mimozemšťana. Dívku, která se umí radovat z maličkostí běžného života. Dívku, která za zázrak považuje právě narozená koťata či fakt, že se do sebe lidi zamilují. Každý z nás by potřeboval občas připomenout, že život je krásný a je třeba si ho užívat i přes překážky, které musíme překonávat.

Ursa mi učarovala. Na první pohled je to dítě – zvídavé, plné otázek, hladové a taky velmi citlivé. Na ten druhý je to bytost, která je moudrá a chápe, co je na světě důležité a co bychom měli nechat plavat. Ona sama je zázrakem, po kterém pátrá.

V příběhu se objevují především tyto tři postavy – Jo, Gabe a Ursa. Kolem nich se točí několik vedlejších osob, které se v příběhu jen mihnou, ale jsou pro hlavní postavy velmi důležité. Jejich rozhodnutí a chování k nim často ovlivňuje velmi výrazným způsobem i chování hlavních hrdinů. Jako například Gabova sestra. Na první pohled je Gabriel chlap jako hora, který se stará o svůj statek a svou matku. Na ten druhý je to vystrašený kluk, který stále slyší v duchu hlas své sestry, který mu ale neříká nic dobrého. I Jo je silnou hrdinkou, která překonala zákeřnou nemoc. V hloubi duše ale ví, že vracet se do minulosti a bát se, co bude, když znovu onemocní, taky není dobrým návodem pro spokojený život.

Román je velmi silný a čtenáře se jistě dotkne. Úvah nad vlastním životem jste jistě již pár prošli, ale kniha Kde se les dotýká hvězd vás k tomu donutí znovu. Doporučuji všem, kteří stále věří na zázraky a doufají, že jejich život bude pořád tak krásný jako je teď. Co je totiž větší zázrak než fakt, že máte někoho, kdo vás má rád a podrží vás, když vám bude nejhůř?

Autor: GlendyVanderah
Název: Kde se les dotýká hvězd
Překlad: Tomáš Bíla