Recenze: Jiří Mádl – Přitažlivost planety Krypton

Jiřího Mádla známe především jako herce, který se nejprve stal idolem mladé generace, posléze, jak zrál, se vypracoval k rolím vyžadujícím mnohem víc hereckého umění. Méně známý je v roli scénáristy a režiséra, ale i ty zvládl. Nyní se představuje z jiné pozice, jako autor románu. Jeho prvotinou se stala kniha Přitažlivost planety Krypton.

knihaPříběh vztahu Martina a Veroniky nejprve vypadá jako erotický román a pokud by styl, jímž jsou psány Martinovy fantazie, v prvních kapitolách gradoval, určitě by tomu tak bylo. Ale autor od tohoto tématu brzy odchází, zůstávají pouze náznaky, znamenající důvěrné a tajné pouto. Z flirtu, kterým oba dva začínají svůj vztah, se postupně vyvine vztah, v němž se mohou vzájemně svěřovat, což jim umožňuje anonymita.

Čtenář postupně proniká do tajemství životů hlavních hrdinů. Jiří Mádl to dělá formou jakýchsi střípků, zásadních okamžiků, které jsou sice krátké, ale důležité, a skládají se v přehledný a srozumitelný celek. V první části je potřeba věnovat textu více pozornosti, je zabydlena větším počtem jmen, která, dříve než je bezpečně zařadíme do kontextu románu, mohou působit jisté potíže. Druhá část je sevřenější, zaostřenější na Veroniku a Martina, počet a význam vedlejších postav se redukuje, avšak ne symetricky. Martin se stává v určitém okamžiku osamělejší, izolovanější, zejména proto, že Veronika má stále jasný cíl, který jí dává smysl života.

Těžiště textu nalezneme ve vztazích, v nichž se naplno projevují rozdílné psychologie postav. Veronika prochází řadou troskotajících lásek, v mládí jí budoucnost zkomplikuje těhotenství. Z pomoci, kterou jí nabídne její matka, se nakonec vyvine největší životní trauma. Martin sice nalezne partnerku přiměřenou věkem, ale kvůli svému psychickému stavu si nedokáže vztah udržet. Veronika a Martin mají společnou jednu věc – jejich cesta životem není jednoduchá, velmi těžce hledají své místo, i když se o to různými způsoby snaží. Ale cestování, které je vlastně jenom útěk z domova, nebo život ve zdánlivě stabilním vztahu, je nedokážou uspokojit.

Román Přitažlivost planety Krypton je překvapivě citlivě napsaný, trochu může mást osobnost autora, kterou máme zafixovanou jako teenagera ve filmech, jež ho pro diváka zakonzervovaly v tomto raném věku. Ale jako osobnost vyzrává, projevuje se to na jeho herectví i na ostatních činnostech, kterým se věnuje. U knižních prvotin jsme často svědky toho, že obsahují mnoho autobiografických prvků a přetlak různých témat, které v autorovi kypí v době, než se je rozhodne „hodit na papír“. Mádlův román je však vyvážený, nehrne na čtenáře přemíru svých myšlenek, v jistém smyslu se dá příběh Martina a Veroniky nazvat komorním. Atmosférou připomíná knihy Jiřího Hájíčka, s tím rozdílem, že Hájíčkovi hrdinové se svého domova drží až nepochopitelně pevně, kdežto ti Mádlovi domov hledají a nacházejí ho ve vztahu.

Kniha Jiřího Mádla v sobě nese naději, že není posledním dobrým románem mladého autora a že s ním v budoucnu mužeme počítat jako s výraznou tváří české literární scény, nikoliv jen té filmové.

Název: Přitažlivost planety Krypton
Autor: Jiří Mádl